چگونه محصولات و خدمات دیجیتال خود را به فروش برسانیم؟

فروشگاه محصولات دیجیتال
خرید فضای ابری سازمانی نکست کلود

امروزه  تقریباً همه از مصرف‌کنندگان محصولات دیجیتال به شمار می‌روند( از فیلم و موسیقی گرفته تا ای‌بوک‌ها، دوره‌های آنلاین و سایر موارد). این محصولات به دلیل محبوبیت و سهولت در توزیع، بسیاری از کارآفرینان کل کسب و کارها را به خود جذب نموده‌اند. تعداد کثیری از صاحبان مشاغل، دست به تولید این کالاهای نامشهود زده و خطوط تولید دیجیتال را راه‌اندازی می‌کنند؛ تا از این طریق محصولات فیزیکی یا خدماتی که ارائه می‌دهند را تکمیل نمایند.

یکی از مواردی که صاحبان مشاغل را به تولید محصولات دیجیتال جذب می‌کند این است که یک محصول دیجیتال می‌تواند تنها یک بار تولید شده و از آن پس به صورت مکرر در اختیار مشتریان مختلف قرار گیرد( موجودی این دست از محصولات، بی‌نهایت است). این موضوع تولید و فروش فایل و محصولات دیجیتال را برای خلاقان، هنرمندان، مربیان و بسیاری از مشاغل که به دنبال راهی آسان‌تر برای کسب درآمد هستند، بسیار جذاب می‌کند.

محصول دیجیتال چیست؟

محصول دیجیتال، یک دارایی نامشهود یا یک رسانه بدون نیاز به تولید مجدد است که می‌تواند بارها و بارها به صورت آنلاین فروخته و توزیع شود. این محصولات عموماً به صورت فایل‌های قابل دانلود یا پخش، مانند پی دی اف، فیلم، MP3 و غیره هستند.

فروش محصولات دیجیتال از جوانب مثبت فراوانی برخوردار است که بسیاری از افراد را به خود جذب می‌کند اما ممکن است در این مسیر، چالش‌ها و سوالاتی برایتان پیش بیاید که در این متن تلاش شده است تا به این سوالات پاسخ داده شود.

چه محصولات دیجیتالی باید فروخت؟

امروزه انواع بسیار مختلفی از محصولات و خدمات دیجیتال وجود دارد که توسط کارآفرینان، هنرمندان، مربیان، خلاقان و غیره به فروش می‌رسد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • مقالات، راهنماها، ای‌بوک‌ها
  • دوره‌های آنلاین
  • محصولات SaaS
  • کتاب‌های گویا، پادکست‌ها، موسیقی
  • تصاویر
  • ویدیوها
  • فونت‌ها، لوگوها، گرافیک‌ها
  • تم‌ها
  • بازی‌های ویدیویی

 کجا باید محصولات دیجیتال خود را بفروشیم؟

روش‌های مختلف بسیاری برای فروش آنلاین محصولات دیجیتال وجود دارد، به عنوان مثال می‌توان به  فروشگاه‌های شخصی ، وبلاگ، رسانه‌های اجتماعی، آمازون و غیره اشاره کرد. در اینجا به بررسی تمامی روش‌های اصلی برای فروش محصولات دیجیتال و سختی و آسانی آن می‌پردازیم.

اگر سعی دارید محصولات دیجیتال را در فروشگاه شخصی خود بفروشید، باید راهی برای توزیع واقعی محصول دیجیتال به مشتریان پیدا کنید. سه سیستم‌عامل توزیع محصولات دیجیتال برتر با نام‌های SendOwl، Gumroad و woocommerce هستند.

  • گزینه ساده: اگر به دنبال راهی آسان برای فروش محصولات دیجیتال خود بوده و تازه‌کار هستید   Gumroad  که یک توزیع‌کننده محصولات دیجیتالی ساده است، بهترین گزینه به نظر می‌رسد. برخی از ویژگی‌های این پلتفرم شامل قیمت‌گذاری انتخابی، فروش چندین نسخه از محصول، اجاره( مانند اجاره فیلم)، پیش فروش و سایر موارد هستند. در رابطه با قیمت این پلتفرم نیز باید گفت که برای دریافت کلیه ویژگی‌ها باید هزینه ماهیانه‌ای به همراه درصدی از هر فروش بپردازید.
  • گزینه استاندارد: اگر به دنبال کانالی استاندارد برای توزیع محصولات خود هستید، SendOwl گزینه بسیار مناسبی به نظر می‌رسد. این پلتفرم به دلیل برخورداری از نرم‌افزار پیشرفته و ویژگی‌هایش مشهور است؛ اما برای استفاده از آن باید از یک وبلاگ، وب‌سایت، فروشگاه یا حساب رسانه‌های اجتماعی بهره ببرید. این پلتفرم به ارتباط فروشندگان محصولات با مشتریان کمک می‌کند تا از این طریق بتوانند محصولات خود را بفروشند. همچنین می‌توانید از ابزارها و ویژگی‌های این پلتفرم با قیمتی مناسب برخوردار شوید و تنها هزینه‌ای ماهیانه برای استفاده از آن بپردازید( نیازی به پرداخت درصدی از فروش نیست).
  • گزینه پیشرفته: اگر به دنبال روشی برای توزیع محصول دیجیتالی و فروش فایل خود هستید که بیشترین کنترل بر برندسازی را داشته و می‌خواهید بهترین تجربه را برای مشتریان خود بسازید، بهترین انتخاب این است که از WordPress و ووکامرس  استفاده کنید. استفاده از وردپرس به عنوان پلتفرم تجارت الکترونیک به شما امکان کنترل کامل بر نحوه طراحی و عملکرد وب‌سایتتان را می‌دهد؛ البته مدیریت این پلتفرم می‌تواند کمی زمان‌بر و گران قیمت باشد. این هزینه در مقابل زمان و هزینه ی یک طراحی اختصاصی هیچ است. استفاده از woocommerce، کانالی برای توزیع محصولات دیجیتال در وردپرس ارائه می‌دهد که با بسیاری از خدمات دیگر مانند میلچیمپ، دراپ باکس و پی پَل نیز ادغام می‌شود. همچنین خدمات آن در مقایسه با دو گزینه دیگر، نسبتاٌ ارزان قیمت است.

چطور می‌توان محصولات دیجیتال را در فروشگاه فروخت؟

در فروش محصولات دیجیتال می‌توان از فروشگاه فایل یا فروشگاه سازها یا مارکت پلیس‌ها بهره برد. اگر نمی‌دانید بازار فروش یا مارکت پلیس (Market Place) چیست کافی است به آمازون فکر کنید. آمازون، بازاری است که بسیاری از فروشندگان می‌توانند در آن محصولات( دیجیتال یا فیزیکی) خود را به فروش برسانند. فروشگاه‌های آنلاین بسیار دیگری نیز وجود دارند که تمرکز برخی از آن‌ها تنها بر فروش فایل و محصولات دیجیتال است. یکی از مزایای فروش محصولات و خدمات دیجیتال در بازارهای آنلاین این است که مجبور نیستید خیلی برای هدایت مشتریان به محصول خود تلاش کنید. در واقع بازار، تمام تلاش خود را برای ایجاد ترافیک و هدایت بازدیدکنندگان انجام می‌دهد و شما فقط باید یک محصول عالی و کالایی قانع‌کننده برای عرضه داشته باشید. نمونه‌هایی از بازارها و فروشگاه‌های دیجیتال که می‌توانید محصولات خود را در آن فروش برسانید عبارتند از:

  • Creative market: تمامی خدمات و محصولات دیجیتال از قبیل تصاویر، فونت‌ها، آیکون‌ها، قالب‌ها و غیره را می‌توانید در این فروشگاه به فروش برسانید.
  • Steam: در این فروشگاه می‌توان بازی‌های ویدیویی را به صورت آنلاین به فروش رساند.
  • Skill share: به عنوان یکی از مربیان این فروشگاه می‌توانید خدمات ارائه داده و دوره‌های ویدیویی خود را بفروشید.

نمونه خوبی از فروشگاه‌های آنلاین محصولات دیجیتال، FilterGrade است که درآن عکاسان می‌توانند ابزارهای فتوشاپ و تنظیمات لایت روم خود را بفروشند. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فیلترگرید هستید، می‌توانید به بررسی مطالعه موردی در رابطه با آن بپردازید.

چگونه می‌توان محصولات دیجیتال را در وردپرس فروخت؟

توصیه ما این است که از طریق ووکامرس یا  Easy Digital Downloads محصولات دیجیتال خود را در وردپرس به فروش برسانید. این پلتفرم ها به طور انحصاری با وردپرس کار می‌کند و قابلیت‌های آن‌ها برای کاربران وردپرس بهینه شده است. این بدان معناست که از این طریق می‌توانید به خوبی تمام امور را مدیریت و یکپارچه‌سازی نمایید. البته همان‌طور که ذکر شد ممکن است هزینه این روش کمی بالا باشد اما با توجه به تمامی خدمات و قابلیت‌ها، پولی که پرداخت می‌کنید کاملاً به صرفه خواهد بود.

فروش محصولات دیجیتال در شاپیفای

اگر وردپرس از نظر شما گزینه مناسبی نیست می‌توانید از شاپیفای استفاده کنید. شاپیفای در واقع مجموعه‌ای از خریدهای کامل است که تمام مسائل کدنویسی را در بر می‌گیرد و به کاربران، این امکان را می‌دهد تا کدهای HTML و CSS را کنترل کنند. این نرم‌افزار در سراسر جهان بیش از 325 هزار فروشگاه اینترنتی را پوشش می‌دهد. شاپیفای به دلیل ایجاد محیطی بسیار ساده در میان کاربران خود محبوب است. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد که تا 14 روز از خدمات به صورت رایگان استفاده نموده و بعد از آن به صورت ماهیانه هزینه‌ای پرداخت کنند.

نتیجه‌گیری:

اکنون که تمامی اطلاعات لازم در رابطه با فروش آنلاین محصولات دیجیتال را دارید، زمان آن رسیده است که با بررسی نیازهای خود، روشی صحیح را برای ادامه کار در نظر بگیرید؛ چراکه محدودیت‌های این حوزه بسیار اندک هستند.