چرا باید از رایانش ابری استفاده کنیم؟

رایانش ابری

رایانش ابری مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها و راه‌کارهاست که منابع پردازشی و ذخیره سازی را فرای وابستگی به سخت افزار و سیستم عامل‌ها، برای کاربران فراهم می‌کند. در این مجموعه چندین و چند سرور یا دیتاسنتر با استفاده از فناوری ابری به هم متصل شده اند و قدرت پردازش و ذخیره سازی مقیاس پذیر و قابل رشدی را فراهم میاورند تا کاربر بدون دغدغه و درگیری با سیستم عامل و سخت افزار تنها سرویس نهایی که نیاز دارد را دریافت کند.

حال سوال آن‌که چرا کمپانی‌ها و شرکت‌ها برای استفاده از رایانش ابری هزینه‌ می‌کنند؟

بسیاری از شرکت‌ها و سایت‌های اینترنتی بزرگ، به خاطر مزایای رایانش ابری به استفاده از آن روی آورده‌اند. 10 دلیل اصلی برای استفاده از این فناوری در کسب و کار وجود دارد، که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  1. حفظ تمرکز بر تجارت:

امروزه، مشاغل به خوبی پی برده‌اند که اداره یک بخش فناوری اطلاعات( IT) جلوی تمرکز آنان بر شغل اصلی را می‌گیرد. اغلب، خرید سرویس‌ها و خدمات رایانش ابری، چه به صورت یک برنامه واحد- مانند Salesforce.com- و چه به صورت کل دیتاسنتر( مرکز داده) مقرون به صرفه‌تر و قابل اطمینان‌تر بوده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا منابع محدود خود را تنها به رشد کسب و کار اختصاص دهند.

رایانش ابری
  1. چابکی و مهارت در تجارت:

مشاغلی که در زمینه یک فناوری خاص سرمایه‌گذاری کرده‌اند اغلب در تطبیق با تغییرات بازار ناتوان بوده و توانایی پاسخ به فشارهای رقابتی را ندارند؛ چون سرمایه، منابع و یا زمان کافی برای واکنش به تغییرات در اختیارشان نیست. یکی از مزایای رایانش ابری آن است که خدمات این فناوری، چنین موانعی را از مسیر تجارت‌ها حذف کرده و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا به سرعت خود را با فناوری‌ها و تغییرات روز دنیا تطبیق داده و در این راه، هزینه بسیار کمتری را متحمل شوند.

  1. کاهش هزینه‌ها:

یکی دیگر از مزایای رایانش ابری آن است که به علت هزینه‌های پایین ماهیانه، مخارج کسب و کارها به حداقل رسیده و یا حتی حذف می‌شوند. بدین ترتیب مشاغل قادر به سرمایه‌گذاری خواهند بود که این موضوع به ویژه برای مشاغل کوچک و متوسط، بسیار مهم و حیاتی به نظر می‌رسد.

  1. مقیاس (scale):

مشاغلی که دارای فصول اوج کاری یا تقاضاهای متفاوت فصلی هستند؛ می‌توانند از خدمات ابری برای بالا یا پایین بردن موقت ظرفیت‌ها بهره ببرند. بدین ترتیب کسب و کارها می‌توانند بدون خرید نرم‌افزار یا سخت‌افزاری که در بقیه فصول سال، نیازی به آن نخواهد بود، به هدف مورد نظر دسترسی یابند.

  1. دسترسی همه‌جایی:

توانایی انجام تجارت بدون مرز، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای رایانش ابری است. در واقع هرگاه شما به اینترنت دسترسی داشته باشید، فارغ از آن‌که در کجای کره زمین ساکن هستید، می‌توانید به برنامه‌ها، خدمات و داده‌های خود دست یابید.

  1. بینش بهتر و دقیق‌تر:

در دنیایی که از داده‌های ساختار یافته و بدون ساختار- رو به افزایش- پر شده است، 54% از سازمان‌های پیشرو از آنالیزورها برای تحلیل و بینش بهتر داده‌های بزرگ استفاده می‌کنند که این امر آن‌ها را در جذب موثرتر مشتریان و فرصت‌ها، یاری می‌کند. همچنین کاربران با ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای ابری، به راحتی به داده‌های خود دسترسی خواهند داشت.

  1. سازگاری:

کسب و کارها اغلب در جهت ارتقا و افزایش فروش، آخرین و بهترین نرم‌افزارها را خریداری می‌کنند، اما گاهی اوقات حتی این برنامه‌ها نیز نمی‌توانند به طور کامل نیازهای یک شرکت را برآورده نمایند. از مزایای رایانش ابری آن است که این فرصت را برای کاربران به وجود می‌آورد تا اپلیکیشن‌های سفارشی خود را بسازند. ساخت برنامه‌ای خاص بر اساس سفارشات و احتیاجات مشاغل، می‌تواند آن‌ها را در رقابت با مشتریان یاری کند.

چرا از راینش ابری استفاده کنیم؟
  1. انعطاف‌پذیری و پویایی:

اگر تجارتی بیش از حد، درگیر ذخیره‌سازی و تهیه فضاهای زیرساختی شود، زمان کمتری برای پرداختن به هدف اصلی باقی می‌ماند؛ اما با انعطاف‌پذیری که خدمات رایانش ابری در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، تقاضای آنان به سرعت رفع شده و این مزیت باعث کاهش دغدغه صاحبان مشاغل خواهد شد. همچنین از دیگر مزایای رایانش ابری، پویایی آن است که باعث می‌شود دسترسی به داده‌های سازمانی از هر طریق- تلفن همراه، لپ‌تاپ و دیگر دستگاه‌ها- امکان‌پذیر باشد.

  1. بازده بالا و کنترل کیفیت:

یکی دیگر از مزایای رایانش ابری آن است که کاربران سازمانی می‌توانند بدون نگرانی در رابطه با هزینه‌های زیرساختی یا نگهداری، برنامه‌های کاربردی را به بازار عرضه کنند. امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات در چنین فضایی نیز باعث نظارت گروهی از افراد به اطلاعات خواهد شد که این موضوع باعث کاهش خطاهای بارگذاری می‌شود.

  1. به روز رسانی خودکار:

از موارد مهمی که هر کسب و کار باید در نظر بگیرد به روزرسانی نرم‌افزارهایی است که از آن بهره می‌برد، اما بسیاری از صاحبان تجارت‌ها به دلیل مشغله، زمان کافی برای انجام این کار را ندارند؛ به همین دلیل نیز به روزرسانی خودکار برنامه‌ها، مزیت مهمی در پیشبرد کار و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها محسوب می‌شود. در این رابطه، رایانش ابری به علت به روزرسانی خودکار، کمک خوبی برای کسب و کارها به شمار می‌رود. پس این موضوع نیز از مزایای مهم رایانش ابری است.

در دنیای امروز که تلفن همراه، ابر و داده‌های متنوع بخش عظیمی از آن را تشکیل داده‌اند، سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه داشتن یک برنامه، با اهدف روشن و اجرایی، هنوز هم از اهمیت خاص خود را دارد، باید برای رقابت با سایر رقبا بتوانید سریع حرکت کنید و خود را با تغییرات روزانه دنیای تجارت وقف دهید.

دلایل فوق تنها چند مورد از هزاران دلیل برای بهره‌گیری از رایانش ابری در کسب و کار هستند.