آیا مفاهیم رایانش ابری برای ابهام بیشتر ساخته شده‌اند؟

رایانش ابری و تعاریف بی‌شمار اطراف آن و همه‌ی تکنولوژی‌هایی که با نام ابر سند خورده‌اند برای برخی بسیار واضح و روشن هستند. بر خلاف آنچه که ابداع کنندگان اصلی مفهوم ابر می‌خواستند، این تکنولوژی‌ها با تمام پیچیدگی که دارند هم زندگی کاربران و مهندسان را ساده کرده اند و هم بسیار قابل فهم هستند.

خود کلمه ابر و یا این آخری‌ها مفاهیمی چون serverless   بیش از آن که توضیح دهنده فناوری که نمایندگی می‌کنند باشند، کلماتی هستند که به نظر از طرف بازاریابان خورده‌شیشه‌دار درست شده‌اند تا کاربران را در هاله ای از ابهام نگهدارند.

شاید رگ ضد امپریالیستی نگارنده بیخودی بیرون زده است. زیاد حق ندارم همه را به یک چوب بزنم. من متاسفانه آدم خوشبینی هستم و دوست دارم فکر کنم فناوری‌های ابری انقدر متنوع و پیچیده هستند که نباید از کلماتی که آنها را نمایندگی می‌کنند توقع زیادی داشت.

رایانش ابری، آرزوی دیرینه

برای مدت زمان زیادی ( در مقایسه با عمر کلی اینترنت) و در همان ابتدای راهِ تعریفِ ساختارهای شبکه‌های داده، آرزوی بخش بزرگی از معماران شبکه‌ها و طراحان برنامه‌های کامپیوتری جدا کردن و عدم وابستگی  بین سیستم‌عامل، سخت افزار (سرورها)، برنامه‌های کاربردی، فضای ذخیره‌سازی و سرویس‌ها بوده است.

مدیر سیستمی که شب‌ها کابوس سوختن هاردهای سرورش یا قطع شدن برق دیتاسنترش را می‌دید، صبح ها آرزو می‌کرد کاش می‌شد کدهای مسخره برنامه‌نویس‌ها که مثل خوره منابع سرورهایش را مصرف می‌کنند به هاردهای نازنینش که تازه یاد گرفته با رید یک‌صفر تنظیم کند فشار نیاورد. کاش می‌شد بدون این که بر سر برنامه‌نویس‌ها غر زد، گذاشت هر چه می‌خواهند درخواست ایجاد کنند و سرورهای نازنین هم بی نهایت منابع داشته باشد و تا آخر دنیا همیشه در دسترس باشد. نه سیستم عاملش نیازی به به‌روزرسانی داشته باشد و نه خود سرور از دسترس خارج شود.

با همین آرزوها بود که مفاهیمی چون مجازی‌سازی (virtualization) و خوشه‌بندی (clustering)  به وجود آمدند. مجازی‌سازی کمک می‌کند سیستم عامل را از سخت افزار جدا کنیم و خوشه بندی اجازه می‌دهد به جای یک سرور مجموعه‌ای از سرورها داشته باشیم و وپایگاه داده‌ها و فایل‌ها را به جای ذخیره‌سازی برروی یک سرور برروی چند سرور نگهداریم. دیگر قرار نبود نگران از دسترس خارج شدن سخت افزارها باشیم.

هرقدر آش می‌خورید پول بدهید و هر وقت خواستید آش داشته باشید

با کمک مجازی سازی و خوشه بندی قدم‌های اولیه در رفع وابستگی ساختارها و سرویس‌ها آغاز شده بود. حالا وقت آن رسیده بود با کمک ابزارهای بیشتری قدم‌های بزرگ‌تری برداشته شود. حالا که برنامه‌های کاربردی و سرویس ها از سخت افزار و سیستم عامل رها شده بودند وقت آن شده بود که مصرف منابع، مقیاس پذیری و دسترسی‌پذیری  هدف قرار گیرد.

از این به بعد می‌شد به هر سرویسی به اندازه‌ای که نیاز دارد منابع اختصاص داده شود. اینکه هر زمانی که لازم بود و به‌صورت اتوماتیک منابع اضافه شود و داده‌ها بر اساس موقعیت مکانی  و سرعت اتصال کاربران به صورت مساوی توزیع شوند و در سریع‌ترین زمان ممکن به کاربران برسند.

در همین زمان بود که مفهوم ابر کم‌کم شکل گرفت. در این نام‌گذاری هر هدفی که وجود داشته است، امروز مفهوم ابر به یک‌پارچگی، سادگی و یک‌رنگی بیش از هرچیز دیگری اشاره دارد. به این معنی که شما به عنوان استفاده کننده از این مجموعه از تکنولوژی‌ها واقعا نیازی ندارید بدانید، این غباری که معلوم نیست دقیقا کجا هست و چطور کار می‌کند، از چه ساخته شده است. شما فقط، به سادگی، از آن استفاده می‌کنید و به همان اندازه‌ای که از آن استفاده می‌کنید هزینه خواهید پرداخت.

ابرها به کدام سمت می روند؟ آینده رایانش ابری چیست؟

سرویس دهندگانی مثل Adobe و مایکروسافت و گوگل کلمه ابر را برجسته تر کردند تا محصولات نرم افزاری خود را بیشتر بفروش برسانند یا کاربر بیشتری برای خدمات رایگان خود جذب کنند تا سر فرصت از آنها پول بگیرند. نرم‌افزار هایی که تا آن زمان نیاز به سخت افزار مشخص و نصب بر روی کامپیوتر شخصی کاربران داشتند حالا به عنوان سرویس بر روی ابر ها آماده‌ی ارائه خدمات هستند و شما از هر کجا به آنها دسترسی دارید و نیازی به نصب آنها بر روی سرویس خود ندارید.

بعد تر آمازون با AWS  و ، مایکروسافت با Azure ، گوگل با Google Cloud از ارائه نرم افزار بر روی ابرها فراتر رفتند حالا شما به عنوان صاحب محصول، نرم‌افزار خودتان را بر روی پلتفرمی که در ساختار ابری برای شما ساخته و پرداخته شده است قرار می‌دهید. و بعد به مشتریان تان خدمات ارائه می‌کنید.

در این میان ابزارها و فناوری های به وجود آمده با سرعتی حتی بیشتر از فراگیر شدن دنیای مجازی درحال پیشرفت هستند. غول‌های ارائه دهنده خدمات ابری با کمک شرکت های مخابراتی و سخت افزاری و نرم افزاری و توسعه دهندگان در دنیای بی نهایت متن باز در حال توسعه این ابزارهای بی نظیر هستند.

این ابزارها در دسترس همه هستند و مشارکت توسعه دهندگان و معرفی سرویس‌هایی مانند Lambda  و function Cloud توسط آمازون و گوگل نشان از پیشرو بودن و توسعه مداوم این ابزار هاست.

با رایانش ابری پشتیبان بالاتر از ابرها پرواز کنید

تجربه ی بیش از 12سال مدیریت و نگهداری سرورها و حرکت بر روی لبه‌ی تکنولوژی‌های نوین در تیم توسعه دهنده‌ی پشتیبان جدیدترین ابزارها و فناوری‌های رایانش ابری را یک‌جا به خدمت گرفته است.

پشتیبان بر روی یک پلتفرم ابری بی‌نهایت پیشرفته پیاده سازی شده است. این پلتفرم و استفاده از معماری میکروسرویس (Microservice)، به تیم توسعه پشتیبان این امکان را می‌دهد فارغ از هر نوع دغدغه‌ی انتخاب زبان برنامه نویسی یا ساختاربندی پایگاه‌های‌داده، ایده‌های خود را پیاده‌سازی کنند. ذخیره‌ساز ابری پشتیبان در لایه‌ای بالاتر بر روی این پلتفرم پیاده‌سازی شده است و در حال توسعه می‌باشد.

در لایه‌ی پایین، در زیر پلتفرم پشتیبان، معماری ابری سرورها در دیتا سنترهای کشورهای مختلف، در حال کار می باشد. این معماری ابری که با استفاده از همان ابزارهای متن‌باز مورد استفاده‌ی گوگل و آمازون پایه‌ریزی شده، این امکان را در اختیار پشتیبان گذاشته است که در عرض چند ثانیه و به‌صورت اتوماتیک، بر اساس خواسته‌های سیستم و پلتفرم منابع ابری کل سیستم چند برابر بیشتر یا کمتر شود .

معماری ابری همچنین دسترسی‌پذیری و حفظ امنیت و ماندگاری داده‌ها را تا 100 درصد تضمین می‌کند.

معماری ابری ، پلتفرم مبتنی بر رایانش ابری و ساختاربندی میکروسرویس اپلیکیشن پشتیبان، سرویس ذخیره ساز ابری پشتیبان را تشکیل داده اند. این مجموعه در یک زنجیره قدرتمند توسعه و پشتیبانی، ارائه بهترین و با کیفیت ترین خدمات را تضمین می‌کند.

معماری ابری این قابلیت را به پشتیبان داده است که در سطح زیر ساخت منابع مورد نیاز سیستم را تنها در کسری از زمان تامین کند. از این رو ظرفیت و مقیاس پذیری بی نهایتی در اختیار اپلیکیشن قرار داده شده است.

معماری میکروسرویس این خصوصیت را به پشتیبان بخشیده است در سطح اپلیکیشن، بخش‌های تشکیل دهنده‌ی پشتیبان کاملا مستقل از هم توسعه یابند. بنابراین کاربران سرعت بی‌نظیری در افزودن امکانات و به‌روزرسانی خدمات را در پشتیبان شاهد خواهند بود.

همین امروز در پشتیبان ثبت نام کنید و بدون نگرانی داده‌ها و فایل‌های خود را به پشتیبان منتقل نمایید. ما به پشتوانه دانشی که در پشتیبان در حال توسعه و یادگیری آن هستیم امنیت و در دسترس بودن آنها را تضمین می‌کنیم.

پشتیبان همیشه پشتیبان شماست .