مقایسه میزبانی فایل و ذخیره‌سازی ابری، مزایا و معایب

میزبانی فایل یا ذخیره سازی ابری

در عصری که به اشتراک گذاشتن فایل‌های دیجیتال برای مشاغل و افراد به موضوعی عادی و روزمره تبدیل شده است، آشنایی با اصلاحات “میزبانی فایل” و “ذخیره‌سازی ابری” بسیار مهم به نظر می‌رسد. یکی از سوالاتی که این روزها فکر صاحبان تجارت‌ها را به خود مشغول کرده، این است که آیا رایانش ابری راه‌کار بهتری در برای میزبانی فایل و روش‌های سنتی به اشتراک‌گذاری داده‌ها بین کارمندان سازمان‌ها دارد؟ در این رابطه باید دانست که میزبانی فایل و ذخیره‌سازی ابری هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و برخلاف تصور عموم از بسیاری جوانب با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه این مطلب به بررسی مزایا و معایب میزبانی فایل و فضای ذخیره‌سازی ابری می‌پردازیم.

میزبانی فایل به معنی فراهم ساختن شبکه اینترنت جهت ذخیره فایل، ایجاد حجم ترافیک بالا و پهنای باند نامحدود است. این سرویس‌ها سال‌هاست- از همان زمانی که مشاغل برای ایجاد راه‌حل‌های ذخیره‌سازی و مدیریت پروژه‌ها به اینترنت روی آوردند-که وجود داشته‌اند. در واقع به احتمال زیاد یکی از دلایل اصلی که بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط در وهله اول، زیرساخت‌های اینترنتی خود را ایجاد نمودند، برخورداری از خدمات اشتراک‌گذاری و ذخیره‌سازی فایل‌ها است. با گذر زمان نیز هرچه که مشاغل بیشتر به استفاده از تلفن‌های همراه روی آوردند، بر وظیفه و امکانات این سرورها افزوده شد.

در مقابل، ذخیریه سازی ابری فایل مبتنی رایانش ابری پدیده‌ای نسبتاً جدید به شمار می‌رود. در حقیقت فناوری کلود دامنه وسیع‌تری را در مقایسه با میزبانی فایل، شامل شده و به کلیه جنبه‌های نرم‌افزاری و رایانشی( محاسباتی) یک شرکت مرتبط می‌شود تا از این طریق خدمات اشتراک فایل را در طیف وسیع‌تری ارائه دهد. راهکارهای ذخیره‌سازی آنلاین معمولاً با استفاده از یک شبکه بزرگ از سرورهای مجازی- که نیازمند استفاده از ابزارهای مختلفی برای مدیریت فایل‌ها، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی فضای ذخیره‌سازی مجازی است- امکان‌پذیر می‌شوند.

میزبانی فایل در مقابله با ذخیره‌سازی ابری محلی‌تر بوده و برای مرتبط کردن تمام افراد با یکدیگر بیشتر متمرکز بر یک مبنای داخلی، یک شبکه ی داخلی یا یک سرور اختصاصی است ؛ در حالی که رایانش ابری از این موضوع فراتر می‌رود.

مزایا و معایب میزبانی فایل:

  • مزایای:

میزبانی فایل به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا یک تیم شخصی از متخصصان را در دسترس داشته باشند که روی یک شبکه( نتورک) خاص کار می‌کنند. برای شرکت‌ها و مشاغل کوچک‌تر، میزبانی فایل مفهوم کاربردی‌‌تر و اقتصادی‌تری پیدا می‌کند، چراکه این کسب و کارها می‌توانند از طریق میزبانی فایل بستری (پلتفرمی) را انتخاب نمایند که بیشترین نیاز به آن را دارند و از پرداخت هزینه‌های اضافی -برای خدمات اضافی که نیازی به آن ندارند- معاف شوند. از آنجا که میزبانی فایل، یک استاندارد صنعتی در میان پرسنل فناوری اطلاعات است شرکت‌هایی که از این روش بهره می‌برند در هنگام بروز هر نوع مشکل، بدون هیچ مانعی می‌توانند آن را برطرف نمایند.

  • معایب:

محدوده اشتراک فایل، وسعت کمتری در مقایسه با ذخیره‌سازی ابری دارد. فایل ها معمولا فقط در یک نسخه بر روی یک سرور یا نهایتا در یک دیتا سنتر ذخیره می‌شوند و سایت میزبان، گاهی عملکرد خوبی در برقراری ارتباط میان سرور و نرم‌افزار از خود نشان نمی‌دهد؛ در حقیقت این یکی از دلایلی است که رایانش ابری در وهله اول به وجود آمد. به عنوان مثال مایکروسافت اغلب در اتصال به موزیلا فایرفاکس دچار مشکل می‌شود؛ بنابراین شرکت‌هایی که از این سرویس‌ها بهره می‌برند ممکن است با مشکل مواجهه شوند.

مزایا و معایب رایانش ابری:

  • مزایای:

رایانش ابری در میان تمامی پلتفرم‌ها عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد؛ زیرا این روش، یک فناوری محلی نیست و در واقع یک شبکه‌ نامشهود از منابع ذخیره سازی و پردازشی به اشتراک گذاشته شده به شمار می‌رود. داده ها به مدد فناوری کلود در نسخه های متعدد و در سرور ها و دییتاسنتر های مختلفی ذخیره سازی می‌شوند. همه ی روند های مدیریت زیرساخت تا حد زیادی خود کنترل و خود ترمیم هستند و منابع نامحدود هستند. در حالی که ذخیره‌سازی ابری ویژگی‌های خاصی را با کاربران خود به اشتراک  می‌گذارد، با ارائه فضای نامحدود، تمامی خدماتی را که یک کسب و کار برای ادامه مسیر به آن نیاز دارد، در اختیارش قرار می‌دهد.

cloud storage
  • معایب:

ذخیره‌سازی ابری به دلیل ماهیت نامشهود خود، ممکن است تا حدودی برای کسب و کارها ایجاد خطر نماید. بسیاری از مشاغلی که می‌خواهند از یک سایت رایانش ابری استفاده کنند، مجبور به پذیرش خطر به اشتراک گذاشته شدن تمامی اطلاعات خود می‌شوند. در ضمن از معایب دیگر این روش آن‌که برخی شرکت‌ها ممکن است به جای استخدام متخصصان فناوری اطلاعات، به تنهایی به محاسبات ابری خود بپردازند و در این مسیر با مشکلات فنی رو به رو شوند. در حالی که رفع دقیق و اصولی برخی از این مسائل و مشکلات نیازمند فردی با دانش و تجربه واقعی در زمینه مربوطه است.

cloud storage

برخی عقیده دارند که از معایب مشترک میزبانی فایل و ذخیره‌سازی ابری، آن است که هر دو روش باعث فاصله‌ی کسب و کارها از متخصصان فناوری اطلاعات شده‌اند که این موضوع باعث می‌شود تا شرکت‌ها زمان زیادی را صرف حل مشکلات و حذف موانع مرتبط با این فناوری‌ها نمایند( در حالی که یک متخصص IT می‌تواند به سادگی و بدون فوت وقت، این دست از مشکلات را مرتفع کند). با این وجود هر دو روش مزایای فراوانی برای مشاغل بزرگ و کوچکی که می‌خواهند امور خود را ساده‌تر و کارآمدتر پیش ببرند، فراهم می‌سازد. بسیاری از مشاغل و کسب و کارها  می‌توانند با ادغام مشتریان و در نظر گرفتن برنامه‌های قابل تنظیم، به خوبی از قابلیت‌های هر شبکه برای صرفه‌جویی در هزینه‌های نرم‌افزارهای مدیریتی استفاده کنند.بدیهی است که با پیشرفت‌های روز افزون فناوری، رایانش ابری نیز هر روزه برتری بیشتری نسبت به روش‌های سنتی خواهد یافت.