زیرساخت فراهمگرای پشتیبان یا آنطور که ما صدایش می‌کنیم «کوهستان ابری پشتیبان»

زمان آن فرا رسیده تا بیشتر راجع به توانایی‌های پلتفرم ابری پشتیبان یا همان «کوهستان ابری پشتیبان» صحبت کنیم. اینکه ما  در فضای ابری پشتیبان ادعا می‌کنیم صدها ترابایت ترافیک را در یک شب و فقط برای یک کاربر مدیریت می‌کنیم ولی حتی لازم نیست از خواب بیدار شویم چطور ممکن شده است؟ چگونه در «پشتیبان» توانایی ارائه خدمات ذخیره سازی ابری به «همه» را داریم ولی یکی از کم تعداد ترین تیم های مدیریت زیرساخت ابری، «کوهستان ابری پشتیبان» را مدیریت و نگهداری می‌کند؟

فناوری یا معماری زیرساخت فرا همگرا یا Hyper-Converged Infrastructure  چیست؟ و ما چطور آن را در کوهستان ابری پشتیبان بکار گرفته‌ایم؟

قدرت یک ابر خصوصی به معماری زیرساخت آن بستگی دارد

وقتی که قرار باشد شرکت و سازمان مطبوع تان را داشته باشید و مهم ترین وظیفه‌ی شما حفظ داده‌های دیجیتال و ارائه بهترین سرویس به استفاده کنندگان داده‌ها در شرکت یا سازمان باشد، به راحتی نمی‌توانید به یک ابر عمومی اعتماد کنید. شما نیاز دارید که زیرساخت فناوری اطلاعات خودتان را داشته باشید. ولی این کار ساده ای نیست. سرویس دهندگان بزرگی برای ارائه خدمات ابری عمومی به وجود آمده‌اند که اگر امنیت داده‌ها برایتان در اولویت نباشد، به راحتی می‌توانید از خدمات آنها استفاده کنید. ولی آیا می‌توانید همان سادگی که در ابرهای عمومی وجود دارد را در دیتاسنتر خصوصی خودتان هم داشته باشید؟ بله می توانید .

این بله اما و اگرهای زیادی دارد. این اطمینان را به شما می دهیم که امروز دیگر خیلی ساده شده است که ابر خصوصی داشته باشید و در عین حال نگرانی بابت نگهداری زیرساخت و درگیری با انواع نرم افزارها و سخت افزارها را نداشته باشید. این مهم با استفاده از فناوری یا معماری Hyper Converged Infrastructure (HCI) محقق شده است.

حالا شما با کمک فناوری، یک ابر خصوصی، Private Cloud، در محل شرکت یا سازمان خودتان خواهید داشت و به همان سادگی که یک ابر عمومی مثلا AWS آمازون  به شما سرویس می‌دهد از مزایای Cloud بهره خواهید برد. در عین حالی که می‌توانید تمام نگرانی‌های امنیتی بابت نگهداری داده‌ها و تعیین سطح دسترسی ها را به دلخواه و به شیوه‌ی خودتان از بین ببرید. همچنین دغدغه‌ای بابت اضافه کردن نیروی جدید برای مدیریت زیرساخت خود نخواهید داشت و عجبا که خواهید دید هزینه‌های نیروی انسانی، سخت‌افزار و نرم‌افزار، لایسنس‌ها و تعمیر نگهداری زیرساخت شما تا حدی کاهش یافته است که تصورش را نمی‌کردید.

زیرساخت فراهمگرا یا Hyper-Converged Infrastructure چیست؟

 برای توضیح فناوری زیرساخت فرا همگرا چاره‌ای نداریم جز این که معماری زیرساخت سنتی و پس از آن زیرساخت همگرا یا یک پارچه (Converged ) را توضیح دهیم و سپس بگوییم که زیرساخت «فرا همگرا» چیست و چرا این فناوری دنیای IT را متحول کرده است .

معماری در یک زیرساخت سنتی

در یک زیرساخت سنتی یا همان دیتا سنتری که شما در شرکت خودتان ممکن است داشته باشید، سه ردیف، رده یا Tier، به صورتی کاملا مستقل، معماری زیرساخت شما را تشکیل می‌دهد:

Network: بخش شبکه که ارتباط زیرساخت شما را با دنیای بیرون، اینترنت جهانی یا اینترانت خصوصی شرکت یا سازمان شما را ممکن می‌کند.

Server: بخش سرورها که وظیفه‌ی پردازش و محاسبات را در زیرساخت شما بر عهده دارند و با استفاده از بخش Network به اینترنت یا اینترانت خصوصی شما سرویس دهی می‌کنند. احتمالا در اینجا شما برای کارایی بیشتر با استفاده از نرم‌افزار های مجازی سازی (Hypervisor) ماشین های مجازی (VMs) برای فعالیت سیستم های مختلف دارید.

Storage: استوریج یا بخش ذخیره سازی که با استفاده از سوئیچ‌های شبکه ذخیره سازی (SAN)  به بخش پردازش یا همان سرور(Server) ها متصل هستند و وظیفه ی ذخیره سازی داده‌های شما را انجام می‌دهند. شما حتما باید چند استوریج و چند سوئیچ SAN برای ریداندنسی در اختیار داشته باشید. و همچنین یک برنامه برای بک‌آپ گیری.

همان طور که پیشتر گفتیم این سه ردیف هر کدام مستقل از هم عمل می‌کنند. معنی استقلال در اینجا بسیار آزاردهنده است. چراکه باید با هرکدام از این بخش‌ها به صورت جداگانه تعامل داشته باشید. هرکدام یک یا چند رابط کاربری جدا گانه دارند و احتمالا هر بخش هم متخصص و کارمند مربوط به خود را دارد که هنگام نیاز به تغییر در آن بخش باید حتما به سراغ کارمند یا متخصص خودش بروید. زمانی که در حال رشد هستید نیاز دارید که یک زیرساخت فناوری اطلاعات دوم یا سوم هم داشته باشید تا درصورت از دسترس خارج شدن کل زیرساخت یا دیتا سنترتان از دیتاسنتر دیگری در لحظه و آنلاین خدمات دریافت کنید. برای ارتباط بین این دو سایت یا دیتا سنتر به یک ابزار دیگر برای ارتباط و سینک نگه داشتن اطلاعات در لحظه نیاز دارید.

 این معماری در مقیاس های بزرگ فشار زیادی به شرکت و سازمان شما میاورد. شما برای هر بخش نیاز به سخت افزار و نرم افزار های مختلفی دارید که از منابع مختلفی باید تامین شوند. هر کدام از این منابع لایسنس‌ها و مجوزهای جداگانه ای دارند. نصب و راه اندازی همه‌ی اینها وقت و زمان زیادی می برد و در پایان وقتی همه چیز در حال سرویس دهی است ناگهان یک بخش از کار خواهد افتاد و شما باید به متخصص همان بخش مراجعه کنید یا نیروی مختصص همان بخش را از قبل استخدام کرده باشید یا با پشتیبانی شرکتی که از آن تجهیزات را تهیه کرده اید طرف شوید. بدین‌ترتیب وقت و زمان زیادی برای رفع مشکل تلف می‌کنید.  همه ی اینها دلایل خوبی برای شماست که نتوانید زیرساخت فناوری اطلاعات خصوصی خودتان را داشته باشید.

فناوری یک‌پارچه یا Converged  برای رفع مشکل زیرساخت‌های سنتی

حدود ده سال پیش در حوالی سال 2010 شرکت‌های ارائه دهنده سخت افزار مثل IBM و Sysco و دیگران با یک راه‌کار جدید به مقابله با مشکلات زیرساخت سنتی آمدند. آنها سه بخش تشکیل دهنده ی زیرساخت سنتی را در قالب یک دیوایس به صورت فیزیکی ترکیب کردند. ولی باز هم مشکلات اساسی حل نشده باقی ماندند. حالا شما برای ساخت زیرساخت فناری اطلاعات خودتان یک دستگاه را خریداری می‌کردید ولی باز هم همان سه بخش یا رده‌ی جدا و مستقل از هم را داشتید. هنوز هم باید از رابط های کاربری مختلف به بخش شبکه یا بخش استوریج متصل می‌شدید و برای رفع مشکل یا ارتقا و به روزسانی ها باید دنبال متخصص همان بخش می رفتید.

فناوری فرا همگرا همه‌ی مشکلات اساسی را حل می‌کند

در مقایسه با معماری سنتی زیرساخت IT با فناوری HCI ساده تر و با کارایی های بیشتر است. شما تنها با یک نوع سخت افزار طرف هستید و برای مدیریت همه‌ی فرایندها تنها یک رابط کاربری واحد دارید.

فناوری فرا همگرا یا Hyper-Converged  مشکل اتلاف زمان و انرژی در سازمان شما را برطرف می‌کند. شما تمامی منابع پردازشی، ذخیره سازی و شبکه ای که برای زیرساخت IT خود نیاز دارید را یک‌جا  و بایک کلیک در اختیار خواهید داشت.

 زیرساخت فرا همگرا را می توانید بر روی حداقل دو سرور استاندارد X86 با یک پردازنده‌ی قوی که  تمام VM ها و Workload های ما را اجرا می کند و هاردهای نصب شده بر روی آن ها، در اختیار داشته باشید. کافیست این دو سرور با یک کانکشن قوی اینترنت یا یک شبکه داخلی پرسرعت فیبرنوری به هم متصل باشند. دیگر هیچ خبری از دیوایس‌های سخت افزاری مختلف شبکه ذخیره سازی، سوییچ‌های سخت افزاری و غیره نیست و همه‌ی روندها در درون همان X86 استاندارد رخ می‌دهد و توسط الگوریتم های هوشمند مدیریت می‌شود.

 زمانی که می‌خواهید زیرساخت IT خود را بزرگ‌تر کنید کافیست یک X86 دیگر اضافه کنید. همچنین وقتی می‌خواهید که همیشه در دسترس باشید کافیست به یک موقیعت مکانی دوم یا سوم بروید و زیرساخت فراهمگرای خود را با یک کلید روی چند سرور یا ماشین مجازی نصب کنید. برای تعامل و مدیریت زیرساخت، شما تنها با یک رابط کاربری طرف هستید. نیاز به نیروی زیادی برای مدیریت ندارید چون اکثر روندها خودکار شده‌اند، در زمانی که مشکلی رخ بدهد کافیست یک زیرساخت  آماده به کار داشته باشید یا در موقعیت های مکانی مختلفی زیرساخت فراهمگرای خود را مستقر کرده باشید.

بدین ترتیب در رشد شما هیچ خللی ایجاد نخواهد شد. همیشه در دسترس خواهید بود. دردسر مدیریت یک دیتاسنتر سنتی و طرف شدن با انواع متخصصین و مجوزها را نخواهید داشت. شما به سادگی و با هزینه‌ای پایین تر زیرساخت فناوری اطلاعات و ابر خصوصی خودتان را پیاده سازی می‌کنید و بر روی رشد و ارتقای برنامه‌های کاربردی شرکت و سازمان تان تمرکز می‌کنید.

«کوهستان ابری پشتیبان» همان زیرساخت فرا همگرای شماست

ذخیره ساز ابری پشتیبان بر روی یک پلتفرم ابری که با معماری HCI (Hyper Converged Infrastructor)  پیاده سازی شده است در حال ارائه سرویس است. نام پلتفرم ابری پشتیبان را کوهستان ابری پشتیبان گذشته ایم چون قرار است مثل کوه، پشتیبان شما در پیاده سازی زیرساخت فناوری اطلاعات تان باشیم.

ما در پشتیبان به پشتوانه سال‌ها تجربه در ارائه خدمات میزبانی و پیاده سازی پروژه های خصوصی و عمومی مختلف و با معرفی یک محصول موفق و در حال ارائه سرویس (ذخیره ساز ابری پشتیبان) و با تجربه ذخیره سازی بیش از 5 پتابایت داده، در کنار شما خواهیم بود تا بهترین راه‌کار را برای پیاده سازی زیرساخت ابری خصوصی خودتان داشته باشید.

کوهستان ابری پشتیبان به عنوان محصول اصلی ما در پشتیبان، قابلیت استقرار در سریع ترین زمان ممکن ، در شرکت و سازمان شما را دارد و بسیاری از روند های خودکار و افزونه‌ها و ابزارهایی که ما در پشتیبان برای ارائه خدمات به کاربران عمومی استفاده می‌کنیم، مشکلات عمومی شما را در یک زیرساخت IT خصوصی پوشش خواهد داد. از طرفی معماری میکرو سرویس این اجازه را به شما خواهد داد که شخصی سازی‌های خودتان را در تعامل با زیرساخت خصوصی‌تان، پیاده سازی کنید.

کوهستان ابری پشتیبان راه‌کار ابر خصوصی شماست و به سادگی و بدون آن که نیاز به سخت افزارهای مختلف و استخدام نیروی متخصص اضافه‌ای داشته باشید در همان زیرساخت سنتی شما مستقر خواهد شد. با بکارگیری کوهستان ابری پشتیبان هزینه های مدیریت و توسعه‌ی زیرساخت، تاحد بسیار زیادی، کاهش یافته و همچنین در موارد ضروری و با حفظ پروتوکل های امنیتی، می‌توانید در تعامل با ابرهای عمومی نیازهای پردازشی موقت خود را برطرف کنید و به صورت هیبریدی زیرساخت فرا همگرای خود را مدیریت کنید.

کوهستان ابری پشتیبان پایگاه شما خواهد شد، تا رشد و توسعه ی خود را به سادگی انجام دهید و همیشه یک پشتیبان در کنار خود داشته باشید.

با ما تماس بگیرید،

«پشتیبان»، همیشه پشتیبان.

ویدیوی Markus Leinonen درباره زیرساخت فراهمگرا را در یوتوب تماشا کنید