بک آپ گیری WHM و Cpanel و ذخیره سازی اتوماتیک در فضای ابری S3 compatible

در این پست می‌خواهیم ببینیم و بخوانیم چطور سرویس Object Storage پشتیبان را به عنوان مقصد ذخیره سازی فایل‌های بک‌آپ WHM تعیین کنید. با تنظیم در بخش بک آپ گیری WHM و Cpanel و تعیین پارتیشن S3 compatible، بک‌آپ های WHM اتوماتیک به فضای ذخیره سازی ابری شما منتقل می‌شود. این قابلیت در WHM در منوی Backup Configuration وجود دارد. شما این امکان را دارید که مقصدهای متعددی برای ذخیره سازی بک‌آپ‌های WHM تعیین کنید.

Object Storage S3  چیست؟

در معماری ذخیره سازی ابری Object Storage  یک ساختار و استاندارد واحد وجود دارد به نام Simple Storage Service یا به اختصار S3 که در ابتدا توسط وب سرویس آمازون برای ذخیره سازی در فضای ابری ارائه شد و معروف ترین سرویس ابری آمازون Amazon S3   بر پایه آن پیاده‌سازی شده است. اما شرکت آمازون تنها ارائه کننده‌ی S3 نیست و شرکت‌‌های خدمات ابری از این ساختار برای ارائه سرویس ذخیره سازی آبجکتی خود استفاده می‌کنند. این سرویس‌ها به سازگار با S3 یا S3-compatible شناخته می‌شوند.

در ذخیره ساز ابری پشتیبان هم با ایجاد پارتیشن S3-compatible امکانات مختلف Object Storage پشتیبان در اختیار شما خواهد بود. برای اتصال به ساختار S3، شما نیاز به 4 مشخصه‌ی زیر دارید که با ساختن پارتیشن S3 پشتیبان در پنل وب مشاهده خواهید کرد.

  • کلید دسترسی (Access Key ID)
  • کلید خصوصی (Secret Access Key)
  • اندپوینت S3 (همان Fully Qualified Domain Name)
  • نام Bucket  (که پس از اتصال به S3 ایجاد می‌کنید)

کلید دسترسی و کلید خصوصی مانند نام کاربری و رمز عبور پارتیشن S3 هستند و باید به خوبی از آنها محافظت کنید و در اختیار دیگران قرار ندهید.

اندپوینت S3 همان آدرس و موقعیت مکانی سرور شماست. با ورود آدرس اندپوینت پارتیشن S3 پشتیبان خود در مرورگروب به پنل وب S3 پشتیبان (MinIO)  دسترسی خواهید داشت و می‌توانید باکت‌های خود را ایجاد کنید و policy یا حق دسترسی‌های به باکت‌ها را تعریف کنید.

باکت (Bucket) اصطلاحی است که در ذخیره سازی آبجکی و ساختار S3 رواج دارد. همان ظرف ذخیره سازی شماست. شما می‌توانید به هر تعداد که بخواهید Bucket در پارتیشن S3 خود بسازید.

بک آپ گیری از WHM و تعیین باکت پارتیشن S3-compatible به عنوان مقصد بک‌آپ های WHM

Cpanel & WHM یکی از معروف ترین و پرطرفدار ترین کنترل پنل‌های مدیریت سرورهای لینوکسی شناخته می‌شود. در بخش مدیریت WHM در منوی Backup Configuration به بخش Additional Destination  بروید و از منوی کرکره‌ای این بخش گزینه‌ی S3 compatible را انتخاب کنید و دکمه‌ Create New Destination را کلیک کنید.

بک آپ گیری WHM و Cpanel و ذخیره سازی در فضای ابری به صورت اتوماتیک

سپس در فرمی که برای شما باز می‌شود مشخصات پارتیشن S3 خود را وارد کنید.

بک آپ گیری WHM و Cpanel و ذخیره سازی در فضای ابری به صورت اتوماتیک

Destination name : یک نام برای این مقصد جدید که در حال تعریف آن هستید انتخاب کنید.

Folder name : این بخش اجباری نیست ولی می‌توانید نام یک پوشه در باکت را به عنوان مقصد ذخیره شدن فایل‌های بک آپ مشخص کنید.

Access Key ID, Secret Access Key : کلید دسترسی و کلید خصوصی شما هستند که در بخش اطلاعات دسترسی پارتیشن S3 آنها را خواهید یافت.

Timeout : زمانی است که تعیین می‌کنید در صورت در دسترس نبودن سرور ارور عدم دسترسی نمایش داده شود.

Save the destination : با این دکمه تنظیمات خود را ذخیره می‌کنید. ولی بهتر است از دکمه‌ی کناری آن استفاده کنید.

Save and validate destination : با این دکمه تنظیمات ذخیره شده و یک بار ارتباط با پارتیشن S3 چک می‌شود.

پس از ذخیره تغییرات، حالا هر بار که بک آپ روی سیستم شما ایجاد بشود در پارتیشن S3-compatible پشتیبان شما ذخیره خواهد شد. همین حالا در پشتیبان ثبت‌نام کنید و اولین پارتیشن S3 خود را بسازید.

پارتیشن S3 compatible خود را در پشتیبان بسازید.

ویدیوی بک آپ گیری Cpanel & WHM که همین قابلیت را معرفی می‌کند تماشا کنید: