سرعت سایت چه اهمیتی دارد؟

افزایش سرعت وب سایت ورپرسی

سرعت بارگذاری سایت یکی از پارامترهای مهم در وب‌سایت شماست که تاثیر مستقیمی در کسب‌وکار شما دارد. سرعت  سایت چه به صورت عملی و چه به صورت ناخودآگاه بر بازدید کننده تاثیر می‌گذارد. در واقع هرچه سرعت بارگذاری آن کمتر باشد، شانس اینکه این مخاطبان دوباره به وب‌سایت شما سر بزنند بیشتر می‌شود.

اگر در کلاس‌های فن مذاکره شرکت کرده باشید یا کتب رنگارنگ این موضوع را خوانده باشید اولین درس همیشه در مورد برخود اول با طرف مذاکره است و همیشه به شما توصیه می کنند در همان ثانیه های اول برخورد و ملاقات باید تاثیر خود را بگذارید. در دنیای دیجیتال زمانی که خود شما حضور ندارید، وب سایت و اپلیکیشن شما به عنوان نماینده‌ی شما تنها چند ثانیه فرصت دارند که بر مخاطب یا مشتری تاثیر گذاشته و وی را جذب کنند.

ابزار های مختلفی می‌توانند نشان ‌دهند که سرعت سایت شما مناسب است یا خیر. اکثر ابزارهای حرفه‌ای که برای تحلیل SEO وب سایت استفاده می‌شوند این پارامتر را هم محاسبه می‌کنند. به طور اختصاصی برای سنجش سرعت وب سایت یا صفحات وب خود از سایت GTMetrix یا ابزار ایرانی واکاو استفاده کنید. این وب‌سایت‌ها با تحلیل صفحه‌سایت شما به شما می‌گویند سرعت بارگذاری سایت شما چند ثانیه است و دقیقا چه بخش‌هایی بیشترین زمان را مصرف می‌کنند.

تفاوتی ندارد که از سیستم های مدیریت محتوای متن باز و معروفی مثل وردپرس استفاده می‌کنید یا وب سایت شما اختصاصا برای خود شما کد نویسی شده است. باید نکات یکسانی را رعایت کنید تا سرعت بارگذاری سایت شما کم و کمتر شود. وردپرس به عنوان یکی از محبوب‌ترین بسترها جهت راه‌اندازی وب‌سایت ابزارها و پلاگین‌های آماده‌ای برای این کار دارد. در هر صورت افزایش سرعت بارگذاری سایت از الزامات کار است.

سرعت وب سایت

اهمیت سرعت بارگذاری سایت

یکی از مهم‌ترین علت‌هایی که سبب شده است این موضوع تا این اندازه اهمیت داشته باشد، میزان توجه کاربران به سرعت سایت‌ها است. در واقع شما جهت جذب مخاطبان زمان کوتاهی را در اختیار خواهید داشت. از لحظه‌ای که مخاطبان وارد وب‌سایت می‌شوند تا بارگذاری کامل صفحه، مدت‌زمان کوتاهی فرصت دارید که بازدیدکنندگان را جذب کنید.

اگر سرعت بارگذاری سایت شما کم باشد، بازدیدکنندگان به راحتی سایت شما را ترک خواهند کرد. بیشتر تحقیقات نشان داده است که این زمان چیزی در حدود ۳ ثانیه خواهد بود. در نتیجه می‌توان گفت سرعت بارگذاری سایت از این جهت که می‌تواند در نگهداری بازدیدکنندگان و تبدیل آنها به مخاطبان همیشگی موثر باشد، دارای اهمیت خواهد بود.

با توجه به اینکه گوگل در سال ۲۰۱۸ سرعت بارگذاری سایت‌ها را به عنوان یک عامل مهم در الگوریتم رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد، بسیاری از وب‌مسترها جهت پایین آوردن سرعت سایت تلاش‌های بسیاری کرده‌اند. برای این منظور تنها کافی است که علت‌هایی که سبب شده‌اند که از سرعت وب‌سایت شما کاسته شود، بیابید! با رفع این نواقص می‌توانید نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مخاطبان همیشگی خود را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش دهید.

سایت باید با چه سرعتی بارگذاری شود؟

همانطور که اشاره داشتیم، سرعت بارگذاری سایت به صورت میانگین باید در حدود ۳ ثانیه باشد. در واقع عمده بازدیدکنندگان بیشتر از این مدت‌زمان را به شما فرصت نخواهند داد. این موضوع در حالی است که بیشتر سایت‌های فعال در حدود ۸ تا ۱۱ ثانیه را جهت بارگذاری سایت خود صرف می‌کنند.

در واقع این سایت‌ها با عدم توجه به این مسئله در هر ثانیه‌ای که تلف می‌شود، تعداد زیادی از مخاطبان یا مشتریان خود را از دست می‌دهند. اگر شما صاحب یک سایت فروشگاهی یا نمایندگی فروش باشید، اهمیت از دست دادن هر یک از این مشتریان را درک خواهید کرد. بنابراین به بسیاری از صاحبان کسب و کارها در این زمینه توصیه می‌شود که علت‌های کاهش سرعت سایت خود را بیابند و آن را برطرف کنند.

سرعت بارگذاری سایت و اپلیکیشن

چرا سایت‌ها سرعت کمی دارند؟

دلایل زیادی سبب می‌شود که سرعت بارگذاری سایت کاهش یابد. در صورتی که از یک متخصص سئو مشورت و راهنمایی بگیرید، دلایل این سرعت پایین را خواهید یافت. این افراد متخصص پس از بررسی همه جانبه سایت، مشکلاتی که سبب کاهش سرعت بارگذاری سایت شده است را به شما اعلام می‌کنند. همچنین امکان ارائه راه حل و برطرف کردن این نواقص نیز به راحتی در دسترس خواهد بود.

مشکلات شبکه

یکی از مهم‌ترین مسائلی که سبب افزایش یا کاهش سرعت بارگذاری سایت خواهد شد، موضوع شبکه است. امکان بروز اختلال در شبکه‌های محلی که وظیفه پوشش دادن سایت شما را به عهده دارند، وجود دارد. در این صورت بهتر است این شبکه را به روش‌های مختلفی آزمایش کنید. اگر بارگذاری سایت‌هایی که از همین شبکه استفاده می‌کنند نیز کند شده باشد، با رفع اختلال در شبکه مشکل شما نیز حل خواهد شد. اما اگر فقط سایت شما دچار ایراد باشد، باید اشکال را در جای دیگری جستجو کنید.

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید سرعت بارگذاری سایت خود را امتحان کنید، درخواست از سایر افراد خواهد بود. بنابراین نتیجه مراجعه بازدید کنندگانی که خارج از شبکه محلی شما باشند، می‌تواند وضعیت شبکه محلی شما را مشخص سازد. در صورتی که سایت برای این افراد به راحتی بارگذاری شود، بهتر است مشکلات شبکه محلی خود را برطرف کنید که بتوانید به سرعت قابل ملاحظه‌ای دست یابید.

افزایش سرعت وب سایت ورپرسی

سرعت پایین هاست

هاست یا سرور میزبان در واقع مانند یک موتور برای سایت شما عمل می‌کند. هر چه قدرت و توان این موتور بیشتر باشد، سرعت بارگذاری سایت نیز افزایش خواهد یافت. در نتیجه اگر مشکلاتی در زمینه سرعت بارگذاری خود دارید، بهتر است کیفیت هاست خود را ارزیابی کنید. در واقع زمانی که بازدیدکننده‌ای سایت را باز می‌کند، درخواستی از طرف مرورگر به سرور هدایت می‌شود. هر چه عملکرد این سرور بهتر باشد، سرعت بارگذاری سایت نیز افزایش خواهد یافت.

توجه داشته باشید که عمده سرورهایی که به صورت رایگان سرویس دهی می‌کنند، کیفیت و سرعت‌های بسیار ضعیفی دارند. در نتیجه نمی‌توانید از کاهش سرعت بارگذاری سایت خود شکایت داشته باشید. اگر به دنبال راه اندازی سایت قدرتمند با مخاطبان قابل ملاحظه‌ای هستید، حتماً از یک هاست قوی و با کیفیت استفاده کنید. توجه داشته باشید که هاست‌های با کیفیت از پشتیبانی ۲۴ ساعته نیز بهره‌مند خواهند بود.

موارد دیگری هستند که می‌توانند شما را برای حل این مشکل یاری کنند. فعال‌سازی حافظه به منظور کاهش ذخیره، غیرفعال کردن افزونه‌های مختلف برای کاهش بار سایت، کوچک کردن سایز عکس‌های سایت و استفاده از یک هاست دانلود مطمئن در کنار هاست اصلی برای میزبانی فایل‌های حجیم، نمونه‌هایی از آنها است.

عملکرد دیتابیس

دیتابیس که به آن بانک اطلاعاتی نیز گفته می‌شود، همانند هاست در سرعت بارگذاری سایت تاثیرگذار است. سن دیتابیس و حجم اطلاعاتی که در آن ذخیره شده است، در سرعت سایت وردپرسی موثر به شمار می‌رود. در نتیجه هرچه از زمان راه اندازی سایت می‌گذرد، سرعت بارگذاری سایت نیز به مراتب کمتر خواهد شد. بنابراین بهتر است سایت خود را از این لحاظ نیز بررسی کنید.

برای حل این مشکل بایستی به چندین مورد توجه داشته باشید. برای مثال مطمئن شوید که تمام جداول شما دارای کلید اصلی هستند. فقط آن چیزی را نیاز دارید بارگیری کنید و از اطلاعات اضافی استفاده نکنید. همچنین از فشرده سازی و تعمیر برای بهبود عملکرد دیتابیس استفاده کنید.

کدهای تشکیل دهنده ظاهر وب سایت شما زیاد است

به عنوان صاحب یک وب‌سایت باید بدانید که کدهایی که برای ساختن ظاهر وب سایت (FrontEnd) شما نوشته شده اند باید بهینه باشند و تا جایی که امکان دارد فشرده شده باشند و کتابخانه‌ها و فونت‌ها و کدهایی که کاربر و وب‌سایت شما نیاز ندارد را بارگذاری نکند تا سرعت وب سایت شما به حداکثر ممکن برسد.

کدهای CSS  و HTML وب‌سایت شما که بخش بزرگی از حجم وب سایت شما را تشکلی می‌دهند می‌تواند فشرده شده و حتی در یک خط قرار بگیرد تا هنگام بارگذاری وب سایت به صورت یک جا و با بیشترین سرعت توسط مرورگر خوانده شوند. البته این کار باید توسط یک حرفه‌ای انجام شود چون ممکن است از اساس شمایل وب‌سایت شما را دگرگون کند و آن را به هم بریزد.

برای بهینه کردن سرعت وب سایت های وردپرسی افزونه‌های کاربردی خوبی برای این کار وجود دارند مثل افزونه WP Rocket  و افزونه W3 Total Cache که به خوبی فشرده سازی در کدهای وردپرس را برای شما انجام می‌دهند و علاوه بر آن قابلیت کش را به وب‌سایت شما اضافه می‌کنند که سرعت بارگذاری سایت شما در بازدیدهای بعدی برای هر کاربر را بسیار بسیار افزایش می‌دهد.

حجم تصاویر و ویدیوهای وب سایت شما بهینه نیست

بیشترین حجم هر وب سایتی را تصاویر و احتمالا ویدیوهای استفاده شده در صفحات وب سایت تشکیل می‌دهد. با بهینه سازی حجم تصاویر و ویدیو ها می‌توانید تا درصد زیادی حجم وب سایت خود را کاهش دهید. راه‌کارهای کاهش حجم وب سایت وردپرسی را در وبلاگ پشتیبان بخوانید، بخش زیادی از آن برای هر نوع وب سایتی کاربرد دارد‌.