ابر مخابراتی یا Telco Cloud: خدمات ابری شرکت‌های مخابراتی

ابر مخابراتی Telco cloud
خرید فضای ابری سازمانی نکست کلود

شرکت‌های مخابراتی و ارتباطات از راه دور و در راس آنها اوپراتورهای تلفن همراه (به اختصار Telco)، در سراسر جهان، وظیفه‌ی جابه‌جایی و نگهداری حجم عظیمی از داده و اطلاعات را برعهده دارند. گسترده شدن خدمات Telecommunication  و انتقال حجم بزرگی از بار شبکه‌ی اینترنت بر دوش Telco ها و با فراگیری تکنولوژی های 3G، 4G، LTE و حالا 5G و افزایش حجم داده‌های در حال تبادل، شرکت‌های مخابراتی به سمت رایانش ابری و مفهوم Telco Cloud  (ابر مخابراتی) سوق داده شده اند.

رایانش ابری در خدمت شرکت های مخابراتی با معرفی مفهوم مجازی سازی توابع شبکه (NFV)

تعریف شرکت‌های مخابراتی در مواجهه با رایانش ابری با توجه به این که شبکه‌های ابری و شبکه‌های Telco ساختار متفاوتی دارند، چالش برانگیز و مشکل می‌نماید. باید بدانیم که شبکه‌های مخابراتی معمولا ناچارند با SLA ها و تضمین های سفت و سخت خدمات، تطابق یابند و  با رگولاتوری و نظامات رسیدگی به شکایات طرف باشند. در ادامه، فعالیت‌های زیادی حول و حوش تغییر مدیریت و مدیران در Telco ها رخ می‌دهد. همچنین برنامه‌های کاربردی و اپلیکیشن‌هایی که  در فضای Telco  پیاده سازی شده اند، معمولا، بسیارشخصی سازی شده‌اند و طول عمر زیادی دارند. و معمولا هم جایگزینی آنها دشوار می‌نماید. در مقابل آن مفهموم ابر(cloud) را داریم که دقیقا برعکس شبکه‌های مخابراتی است. در فضای ابری برنامه‌های کاربردی لیست شده  و آماده سرویس دهی هستند و به راحتی فراخوانی شده و اجرا می‌شوند و پس از پایان انجام وظیفه هم غیرفعال می‌شوند.  ساختار شبکه‌های ابری این اجازه را می‌دهد که در تغییرات و چرخش اپلیکیشن‌ها، با استفاده از مفهوم کانتینرها، با بیشترین سرعت عمل کنیم.

Telco Cloud چیست؟

telco cloud

Telco Cloud یا ابر مخابراتی، یک ابر خصوصی مستقر در محل شرکت مخابراتی یا شرکت سرویس دهنده اینترنت است که میزبان VNF ها (توابع شبکه مجازی سازی شده) است. تابع‌های شبکه مجازی سازی شده، با استفاده از معماری NFV در ابری مخابراتی به کار گرفته شده اند. ابر مخابراتی، معمولا، به بکارگیری تکنیک‌های NFV  (مجازی سازی توابع شبکه)  در یک معماری ابر خصوصی اشاره دارد. مفهوم NFV در یک معماری ابری به این اشاره دارد که بر روی یک سخت افزار معمولی (مثل کامپیوتر شخصی) بدون نیاز به سخت افزارهای میانی تابع‌های شبکه را با استفاده از مجازی سازی، پیاده کرد. آزادی عملی که NFV در اختیار ما قرار می‌دهد تمامی خصوصیت‌ها و مزیت‌های کلود را به ابر مخابراتی تزریق می‌کند.

VNF  چیست و چه جایگاهی در ابر مخابراتی دارد؟

به مولفه‌هایی از زیرساخت یک شبکه را تابع شبکه یا Network Function  می‌گویند که اجزای شبکه و ارتباطات بین آنها را تشکیل می‌دهند و تسهیل می‌کنند. توابع شبکه عملیات و رفتار و دستوراتی را شامل می‌شوند که در گذشته بر عهده سخت افزارهای فیزیکی بوده اند مانند Firewall، DPI و NAT. با استفاده از مجازی سازی همه ی این توابع به صورت مجازی در یک معماری شبکه به کار گرفته می شوند تا دیگر وابستگی به سخت افزارهای گوناگون وجود نداشته باشد.

فراخوانی و غیر فعال کردن یک تابع شبکه مجازی سازی شده (VNF)  به سهولت و در هر جای شبکه رخ دهد. مجازی بودن این قابلیت را دارد که به هر تعداد که لازم باشد تابع شبکه را در یک شبکه فعال کرد. همچنین کاهش هزینه‌ها با استفاده از توابع شبکه مجازی سازه شده محسوس خواهد بود. کم کردن هزینه‌ها و خودکار شدن روندها در یک معماری cloud  همیشه جذاب‌ترین و مهم‌ترین خصوصیت شمرده می‌شود.

ابر مخابراتی و خدمات ذخیره سازی ابری خصوصی

مزایای خدمات ابری برای سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی که حجم بزرگی از داده را ذخیره سازی یا پردازش می‌کنند، ثابت شده است. برای سازمان‌های بزرگ که امنیت داده‌ها در کنار ماندگاری و دسترسی پذیری از اهمیت بالایی برخوردار است ابر مخابراتی پیاده سازی شده بر یک زیرساخت ابری خصوصی راه‌کار مناسبی است. اختصاصی سازی پروتوکل های امنیتی در کنار صرفه جویی در مدیرت زیرساخت و تخصیص منابع رایانشی و فضای ذخیره سازی ابری مزیت دیگری است که استفاده از رایانش ابری را اجتناب ناپذیر می‌کند. بکار گیری معماری ابری، خدمات ذخیره سازی ابری بدون تحریم و تحت مالکیت سازمان را محقق می‌کند.

همچنین یک معماری ابری در ابر خصوصی همیشه این امکان را فراهم خواهد کرد که در صورت نیاز به منابع رایانشی بیشتر با بیشترین سرعت و در امنیت کامل به صورت هیبریدی از ابرهای عمومی استفاده نمود.

نتیجه گیری

در آینده‌ی بسیار نزدیک و با فراگیری  تکنولوژی 5G، ابر مخابراتی و ابر خصوصی بسیار بیشتر به یکدیگر شباهت خواهند داشت و تفاوتی که امروز تا حدی شاهد آن هستیم برطرف خواهد شد و خیلی زود شاهد خواهیم بود Telco ها در کنار دیگر سرویس دهندگان به ارائه خدمات ابری مخابراتی اقدام کنند.