پنج ویژگی ضروری رایانش ابری

پنج ویژگی مهم رایانش ابری
خرید فضای ابری سازمانی نکست کلود

با رشد روزافزون جنبه‌های تجاری و فناوری خدمات ابری امکان استفاده از مزایای بالقوه این خدمات و به حداکثر رساندن توان آن برای سازمان‌ها و شرکت‌ها ساده‌تر خواهد شد. با این حال، پیش از هر چیز دیگری لازم است از ماهیت خدمات ابری و قابلیت‌های آن آگاهی یابید. انستیتوی ملی استاندارد و فناوری (NIST) ویژگی‌های ضروری رایانش ابری را به قرار زیر تعریف می‌کند:

۱. دسترسی آسان براساس تقاضای کاربر (On-demand self-service)

منابع ابری از طرف ارائه دهنده خدمات، بدون نیاز به تعاملات انسانی و به صورت یک جانبه و خودکار در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، یک شرکت تولیدکننده بدون نیاز به برقراری تماس با هاست ابری می‌توانند بر حسب نیاز خود به منابع محاسباتی گوناگونی دسترسی داشته باشند. فضای ذخیره سازی ابری، نمونه‌های ماشین مجازی، نمونه‌های پایگاه داده‌ها و بسیاری موارد دیگر از جمله منابعی هستند که در فضای ذخیره سازی ابری در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. شرکت‌های تولید کننده می‌توانند از وبسایت پورتال سلف سرویس به عنوان رابط کاربری استفاده کنند و از این طریق به حساب‌های خود دسترسی داشته و از خدمات ابری بهره جویند.

۲. دسترسی گسترده به شبکه (Broad network access)

منابع ابری از طریق شبکه برای طیف گسترده و متنوعی از پلت‌فرم‌ها یا مشتریان قابل دستیابی هستند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که خدمات ابری از طریق خطوط ارتباطی با پهنای باند بالا نظیر اینترنت در دسترس کاربران قرار دارند. خدمات ابری خصوصی هم  با استفاده از شبکه‌های محلی (LAN) قابل دستیابی هستند.

پهنای باند و تأخیر شبکه جنبه‌های بسیار مهمی هستند که کیفیت خدمات رایانش ابری و دسترسی گسترده به شبکه را تعیین می‌کنند. این امر به ویژه در ارائه خدمات به شبکه‌های حساس به زمان کاربرد دارد.

۳. چند مستأجری و ادغام منابع (Multi-tenancy and resource pooling)

منابع ابری به شکلی طراحی شده‌اند که بتوانند در اختیار کاربران متعددی قرار گیرند. ویژگی چند مستأجری به کاربران اجازه می‌هد تا ضمن حفاظت از حریم خصوصی و امنیت اطلاعات، اپلیکیشن‌ها و زیرساخت‌های فیزیکی مشابه را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این مشابه همان زیر ساخت‌های مشترکی است که در مجتمع‌های مسکونی وجود دارد. یعنی، در عین حال که همه ساکنان از آپارتمان‌های شخصی و حریم خصوصی برخوردار هستند، می‌توانند به صورت مشترک از برخی زیرساخت‌ها هم استفاده کنند.

ادغام منابع به معنای آن است که می‌توان منابع فیزیکی مشابهی را در اختیار چندین کاربر مختلف قرار داد و از این طریق به آن‌ها خدمات‌رسانی کرد. این منابع باید از وسعت و انعطاف پذیری کافی برخوردار باشند تا بتوانند نیازهای کاربران را به شکلی مقرون به صرفه برآورده سازند. در این جا، تخصیص منابع نباید بر عملکرد اپلیکیشن‌های مهم تأثیر گذار باشد.

۴. انعطاف پذیری سریع و مقیاس پذیری (Rapid elasticity and scalability)

امکان تأمین منابع مورد نیاز سازمان‌های تولیدی و حذف آن‌ها در مواقع برطرف شدن ضرورت از جمله ویژگی‌های جالب رایانش ابری به شمار می‌رود. منابع ابری می‌توانند در مقیاسی وسیع و با سرعت هر چه تمام‌تر و در مواردی به صورت خودکار نیازهای کسب و کار را برآورده سازند. این از جمله ویژگی‌های اصلی رایانش ابری به شمار می‌رود. بنابراین، بدون نیاز به تغییر مفاد قرارداد و بی هیچ جریمه‌ای می‌توان مقیاس کاربرد، ظرفیت و هزینه را افزایش یا کاهش داد.

انعطاف پذیری هم از ویژگی‌های برجسته رایانش ابری است. به این معنا که سازمان‌های تولیدی می‌توانند بنا به ضرورت،  تأمین منابع محاسبات ابری را حذف یا اضافه کنند. لازم است این امر در اپلیکیشن‌ها، ماشین‌های مجازی یا فضای ذخیره سازی ابری کاربر اعمال شود.

مقیاس پذیری نیز از جمله ویژگی‌هایی است که موجب دسترسی آسان و هر چه بیش‌تر مشتری به منابع محاسباتی شده و کاهش هزینه‌های جانبی خدمات ابری را به دنبال دارد. استفاده از مشخصه مقیاس پذیری امری تدریجی است که نیاز به برنامه ریزی دارد. به این معنی که کاربران می‌توانند به تدریج برای بالا بردن ظرفیت فضای ابری یا کاهش آن برنامه ریزی کنند.

ارائه خدمات به هنگام (JIT) از جمله مفاهیمی است که به انعطاف پذیری فضای ابری و کاهش یا افزایش توان تأمین منابع نیازمند است. به عنوان مثال، ممکن است کاربری بسته به ضرورت به انجام نوعی محاسبات پیچیده و به تبع آن به توان محاسباتی بیش‌تری نیاز داشته باشد. این انعطاف پذیری تنها از طریق ارائه خدمات به هنگام محقق خواهد شد. از طرف دیگر، ممکن است سازمانی برای انجام یکی از پروژه‌های تولیدی خود به یک رابط کاربری انسان-ماشین (HMI) نیاز داشته باشد که جزو خدمات به هنگام به شمار نمی‌آید. بنابراین، در این جا ویژگی مقیاس پذیری خدمات ابری به کمک کاربر خواهد آمد.

امتحان کردن اپلیکیشن‌های تولیدی را هم می‌توان در شمار سایر ویژگی‌های مرتبط با انعطاف پذیری و مقیاس پذیری سریع خدمات ابری دسته بندی کرد. به عنوان مثال، ممکن است یک سازمان تولیدی برای آزمایش کردن سامانه سرپرستی و گردآوری اطلاعات (SCADA) به تعدادی ماشین آلات مجازی نیاز داشته باشد. به این ترتیب، به جای سفارش فیزیکی و منتظر ماندن برای ارسال سخت افزار، آن‌ها می‌توانند این کار را با استفاده از ویژگی مذکور رایانش ابری انجام دهند.

۵. پرداخت در قبال استفاده  (Pay as you go)

استفاده از منابع رایانش ابری به دقت ارزیابی می‌شود. بنابراین، کاربران می‌توانند بر حسب نیاز خود از این منابع بهره‌برداری کرده و بر همین اساس هزینه کنند. به این معنا که میزان ذخیره سازی ابری یا اجرای برنامه‌ها حتی در سرورهای مجازی هم توسط هاست ابری سنجیده شده و گزارش می‌شود. به این ترتیب، تعیین هزینه‌ها براساس میزان استفاده از منابع انجام شده و متغیر خواهند بود.

آشنایی با خدمات پشتیبان

پشتیبان یک ذخیره ساز ابری است که در زمینه ذخیره سازی اطلاعات و فایل‌ها مجموعه‌ای از راه‌کارهای گوناگون را به کاربران عادی، حرفه‌ای و سازمان‌‌های بزرگ ارائه می‌دهد. این امر از طریق استفاده از یک زیر ساخت ابری عمومی (poshtiban.com) یا یک زیر ساخت ابری خصوصی (private cloud by Poshtiban) امکان پذیر است.