پشتیبان گیری و سینک کردن درایو و پوشه در ویندوز با فضای ابری S3 compatible

پشتیبان گیری و سینک کردن درایو و پوشه در ویندوز با فضای ابری S3 compatible
خرید فضای ابری سازمانی نکست کلود

در زمانی که  به خاطر حجم زیاد دادها، CD و DVD  منسوخ شده و خراب شدن و گرانی، اعتماد به هاردها را سخت تر کرده است، پشتیبان گیری از ویندوز و ذخیره سازی در فضای ابری یا سینک کردن یک درایو یا پوشه (Folder) در ویندوز با فضای ابری بسیار منطقی و کاربردی است. به جای هزینه‌ی زیاد برای داشتن یک هارد اکسترنال، که به هرحال پس از چند سال شما را ناامید خواهد کرد، همین حالا می‌توانید برای مهاجرت فایل‌های مهم‌تان و حتی فیلم‌ها و تصاویر خواستنی تان، روی فضای ذخیره سازی ابری برنامه ریزی داشته باشید.

در این راهنما خیلی کوتاه چند ابزار رایگان را معرفی می‌کنیم تا فایل های روی کامپیوتر شخصی با سیستم عامل ویندوز یا MacOs را به راحتی در فضای ابری S3 compatible پشتیبان ذخیره کنید.

ذخیره سازی آبجکتی و رابط کاربری S3 compatible برای دسترسی بهتر به فضای ابری

در بین روش‌های ذخیره سازی روی ابر (Cloud Storage) روش ذخیره سازی بدون ساختار یا همان Object Storage بهترین روش برای آرشیو فایل‌ها و نگهداری بک‌آپ‌هاست. در ذخیره سازی آبجکتی داده‌ها در یک استخر داده (Data Pool) ذخیره می شوند که باعث می‌شود در هر زمان و از هر طریق که نیاز باشد، در یک محیط امن خصوصی یا یک محیط عمومی آنها را فراخوانی کرد. بدین ترتیب سرعت و دسترسی پذیری به فایل‌ها در این روش تضمین شده است. با ورود شرکت آمازون به خدمات ابری و معرفی سرویس وب آمازون، AWS، یک ساختار یا استاندارد برای تعامل با Object Storage معرفی شد به نام Simple Storage Service یا به اختصار S3 که با گسترده‌تر شدن خدمات ابری و ورود شرکت‌های دیگر، همین ساختار برای ذخیره سازی در ابرها پذیرفته شد، که اصطلاحا S3 compatible خوانده می‌شود.

در مجموعه خدمات ابری پشتیبان برای ذخیره سازی ابری هم می‌توانید با ساختن پارتیشنS3 compatible  از همه‌ی مزایا و ابزار های گوناگون تعامل با فضای ابری S3 compatile بهره‌مند شوید.

مشخصات اتصال به فضای ابری S3 compatible  چیست؟

پس از ساختن پارتیشن S3 compatible  خود در پنل وب پشتیبان این مشخصات برای اتصال به آبجکت استوریج در اختیار شما قرار خواهد داشت.

کلید دسترسی (Access Key ID)

کلید خصوصی (Secret Access Key)

اندپوینت S3 (یک نام دامنه تایید شده برای فضای ابری شما یا FQDM)

نام  Bucket (که پس از ساخت پارتیشن به هر تعداد که نیازداشته باشید در پارتیشن ایجاد می‌کنید)

کلید دسترسی و کلید خصوصی مانند نام کاربری و رمز عبور پارتیشن S3 هستند و باید به خوبی از آنها محافظت کنید و در اختیار دیگران قرار ندهید.

اندپوینت S3 همان آدرس و موقعیت مکانی سرور شماست. با ورود آدرس اندپوینت پارتیشن S3 پشتیبان خود در مرورگروب به پنل وب S3 پشتیبان (MinIO)  دسترسی خواهید داشت و می‌توانید باکت‌های خود را ایجاد کنید و policy یا حق دسترسی‌های به باکت‌ها را تعریف کنید.

باکت (Bucket) اصطلاحی است که در Object Storage و ساختار S3 رواج دارد. همان ظرف ذخیره سازی شماست. شما می‌توانید به هر تعداد که بخواهید Bucket در پارتیشن S3 خود بسازید.

در ادامه چند ابزار رایگان برای تعامل با فضای ابری S3 compatible  بر روی سیستم عامل ویندوز را معرفی می‌کنیم:

CloudBerry Explorer یک نرم‌افزار رایگان همه کاره برای تعامل با فضای ابری s3 پشتیبان

از بین نرم‌افزارهایی که MSP360 ارائه کرده است پر کاربرد ترین و بهترین نرم افزار CloudBerry Explorer است. در منوی محصولات منوی ابزار رایگان سایت اصلی اینجا این نرم افزار را دانلود کنید.

نرم افزار cloudberry explorer

CloudBerry Explorer با ویندوز 7 به بالا و ویندوز سرور 2008 به بالا سازگاری دارد به شما امکان مرور فایل ها و باکت های پارتیشن های S3 پشتیبان را می‌دهد. پس از دسترسی به پارتیشن می‌توانید فایل های روی سیستم خود را در باکت ها و پوشه های‌خود در پارتیشن S3 آپلود کنید یا عملیات هایی مانند تغییر نام یا جا به جایی فایل بین مسیرها و باکت‌ها یا دریافت لینک مستقیم فایل ها را با یک کلیک و به سرعت در این ابزار مدیریت کنید.

پس از نصب و اجرای نرم افزار از منوی File > New S3 Compatible Account اولین گزینه S3 compatible را انتخاب کنید.

در پنجره ای که باز می‌شوند و اطلاعات دسترسی و آدرس اندپوینت پارتیشن S3 خود را وارد کنید و در بخش signature version ورژن 4 را انتخاب کنید.

در بخش Display name یک نام برای کانکشن خود انتخاب کنید. در بخش Service point آدرس اندپوینت پارتیشن s3 خود را ( بدون https) وارد کنید و در بخش Access Key و Secret Key کلید دسترسی و کلید خصوصی پارتیشن خود را وارد کنید و کلید ok را کلیک کنید.
در محیط نرم افزار دو پنجره به عنوان سورس فایل ها مشاهده می کنید که میتوانید فایل ها را بین این دو سرور جا به جا کنید در این تصوی در سمت راست لیست باک های پارتیشن S3 را مشاهده میکنید و در بخش source کانکشن S3 compatible که ساخته شده را مشاهده می‌کنید. در همین بخش با استفاده از دکمه web url میتوانید لینک دانلود مستقیم فایل های موجود در یک مسیر را یکجا دریافت کنید.

S3 Browser یک رابط کاربری رایگان برای تعامل با پارتیشن S3 compatible در ویندوز

S3 Browser ابزار کاربردی است که با نصب آن بر روی ویندوز و ویندوز سرور خود می‌توانید فایل‌های روی باکت و پارتیشن S3 compatible  خود را مدیریت کنید، باکت‌ها را با دیگر کاربران اشتراک گذاری کنید، ورژن های مختلف فایل را نگهداری کنید و مهم‌تر این که برای بک آپ گیری از فایلهایتان پوشه‌های خود بر روی ویندوز را با باکت مورد نظرتان در فضای ابری سینک کنید و چند پارتیشن مختلف را با هم در این نرم‌افزار مدیریت کنید. این ابزار کاربردی برای استفاده‌های شخصی رایگان است و قیمت لایسنس حرفه‌ای آن $29.95 است. در نسخه پرمیوم پولی این نرم افزار می‌توانید لینک‌های مستقیم فایل‌ها را ایجاد کرده و برای اشتراک‌گذاری در وب مدیریت کنید.

کافی است این نرم‌افزار را از سایت اصلی دانلود کنید و مشخصات پارتیشن S3 پشتیبان خود را در بخش New Account  تعریف کرده و به پارتیشن S3 متصل شوید.

با استفاده از دکمه Synchronize فایل های روی پوشه خود در ویندوز را به باک خود در پارتیشن S3 منتقل می کنید.

Cloudberry Lab که به MSP360 تغییر نام داده است

آزمایشگاه کلودبری یکی از معروف ترین توسعه دهندگان ابزار برای Amazon S3 است. این ابزارها قابلیت اتصال به S3 compatible ها را هم دارند.  نرم افزاهای این توسعه دهنده همگی پولی هستند ولی برای استفاده شخصی و کسب و کارهای کوچک، نسخه‌های رایگان آن  بسیار کاربردی است. از میان ابزارهای کلودبری کاربردی تر از همه  MSP360™ Backup است. خیلی کوتاه برخی امکانات نسخه‌ی رایگان این نرم افزار را معرفی می‌کنیم.

MSP360™ Backup برای سیستم عامل‌های لینوکس و Mac هم در دسترس است. نسخه‌ی رایگان این نرم افزار به شما اجازه می‌هد فایل‌های روی ویندوز خود بک آپ تهیه کنید، آنها را به فایل زیپ بدیل کنید، فلش مموری قابل بوت شدن بسازید، بی نهایت ورژن فایل داشته داشته باشید، فایل‌های تا حجم 5 گیگابایت را به فضای ابری آپلود کنید و از همه مهم تر برنامه‌ی زمانبندی برای بک آپ گیری از پوشه‌های مختلف خود و آپلود خودکار به فضای ابری تعریف کنید و بدون دغدغه اتوماتیک از داده‌هایتان پشتیبان گیری کنید.

نسخه پولی این نرم افزار به شما اجازه میدهد فایل با حجم 5ترابایت هم آپلود کنید و هزینه ی آن برای یک بار $39.99 است.

TNTDrive درایو مجازی روی سیستم عامل شما

با TNTDrive  باکت S3 خود را ماونت کرده و مانند یکی از درایوهای سیستم عامل خود به آن دسترسی داشته باشید. اینجا من یک درایو مجازی دارم که به باکت خودم به نام Backup روی پارتیشن S3 من متصل شده است و همیشه در ویندوز به آن دسترسی دارم.

می‌توانم ویدیوها و موزیک‌هایی که روی آنست را با نرم افزارهای روی ویندوزم پخش کنم و فایل‌های پشتیبان و فولدرهای مورد نیازم را روی درایو S3 خودم کپی کنم تا سرفرصت آپلود شوند.

نسخه‌ی رایگان این نرم افزار برای کسانی که می‌خواهد بلادرنگ به فایل های خود روی پارتیشن S3 دسترسی داشته باشند بسیار کاربردی است و فضای نامحدود ابری به عنوان بک آپ همیشه در دسترس شما روی کامپیوتر شخصی و لپ تاپ تان حضور دارد.

برای پارتیشن S3 compatible  ابزارهای بیشماری وجود دارد که خیال شما را از مشکل فایل‌ها و بک‌آپ گیری حتی روی سیستم های خانگی راحت می‌کند. بیشتر این ابزارها برای توسعه دهندگان حرفه‌ای است مثل SDK هایی که برای انواع فریم‌ورک‌ها و زبان‌های برنامه نویسی وجود دارد ولی برای استفاده‌های شخصی و خانگی هم ابزارهای مفید و اکثرا رایگانی خواهید یافت که کافیست کمی جستجو کنید و البته پیش از آن اولین پارتیشن S3 compatible  خود را در پشتیبان بسازید. کافیست ثبت نام کنید و اینجا سفارش دهید.

پشتیبان، همیشه پشتیبان.