کسب و کارهایی که در بحران کووید-19 سربلند بودند

کسب و کار هایی که در بحران کووید-19 سربلند هستند

بیماری کووید-19 از لحاظ سلامتی و اقتصادی در سراسر جهان، فاجعه بزرگی ایجاد کرده و بیشتر مشاغل را به بن‌بست رسانده است که این موضوع تأثیر زیادی بر بهره‌وری و رشد کلی اقتصاد دارد. در حالی که جهان هنوز به دنبال راهکارهایی برای مقابله با صدمات ناشی از کرونا است، برخی از مشاغل با استفاده از فناوری‌های خود توانسته‌اند فرصتی در این بحران فراگیر ایجاد کنند. در ادامه این مقاله به ذکر چند مورد از کسب و کارهایی که در طی بحران کرونا سربلند بیرون آمده‌اند می‌پردازیم:

AR/VR (واقعیت مجازی/واقعیت افزوده)

با وجود شرایط کنونی که همه در قرنطینه به سر می‌برند، بسیاری از مشاغل به صورت آنلاین فعالیت دارند؛ به‌طوری که حتی کنفرانس‌ها و جلسات نیز آنلاین برگزار می‌شوند. همین موضوع باعث افزایش درخواست‌ها برای فناوری‌های AR/VR شده و علاقه جدیدی نسبت به این تکنولوژی‌ها -که فرآیندهای تجاری را تسهیل نموده و باعث آسایش و افزایش بهره‌وری کسب و کارها می‌شوند- شکل گرفته است. با توجه به این امر، بسیاری از شرکت‌ها مانند Digital Jalebi به سمت توسعه فناوری وب AR و VR پیش رفته‌اند تا این مزایا و امکانات را تنها با یک کلیک به دست آورند. به عنوان مثال این شرکت‌ها به دنبال ایجاد روشی هستند که کاربران از طریق آن بتوانند بدون نصب یک برنامه جدید، به AR/VR دست یابند.

فاواز سید( Fawaz Syed) بنیانگذار و مدیر کمپانی Digital Jalebi معتقد است که تقریباً تمامی مشاغل در سراسر جهان، تحت تأثیر بحران کرونا قرار گرفته‌اند. وی اظهار داشت علاقه مشتریانی که مایل به تجسم یک خانه یا آپارتمان در قرنطینه هستند( بدون نیاز به بازدید حضوری از آن مکان)، به شبیه‌سازی و واقعیت مجازی، افزایش قابل توجهی یافته است؛ چراکه تکنیک‌های شبیه‌سازی تصویری و تعامل غیرحضوری، تجربه را تا حد امکان به واقعیت نزدیک می‌کنند. برخی از حوزه‌هایی که استفاده از AR/VR در آن‌ها به شدت توصیه شده و پتانسیل بالایی دارد شامل تجسم مبلمان، دکور داخلی خانه و غیره می‌شود. همچنین تقاضا برای پلتفرم‌های رویدادهای مجازی به شدت افزایش یافته است؛ زیرا بسیاری از رویدادها به علت قرنطینه نمی‌توانند به صورت حضوری برگزار شوند. این شرکت در تلاش است تا بستری را ایجاد نماید که به همه کاربران اجازه دهد تمامی جوانب یک رویداد حضوری مانند ثبت‌نام، آنالیز، ارتباط با مخاطبان و غیره را آنلاین و به صورت مجازی به انجام برسانند.

تشخیص چهره

با توجه به خطر انتقال بیماری کووید-19 در اثر تماس انسانی با انسان دیگر، بسیاری از شرکت‌ها به دنبال راهکار و جایگزینی برای اسکنر اثر انگشت هستند. تشخیص چهره در این رابطه، بهترین جایگزین به نظر می‌رسد. بسیاری از کشورها مانند چین و روسیه در حال کار بر این موضوع هستند تا با انتقال کووید-19 مقابله نمایند( چراکه در این روش از تماس دست بسیاری از افراد به یک سطح مشترک جلوگیری می‌شود). با تقویت و پیشرفت صنعت تشخیص چهره، بسیاری از شرکت‌ها مانند DERMALOG در آلمان و Telpo در چین، شروع به کار در این زمینه نموده‌اند. همچنین بسیاری از شرکت‌های دیگر مثل Hanvon نیز از طریق ادغام این تکنولوژی با سنسورهای تشخیص دما، می‌توانند درجه حرارت بدن را اندازه‌گیری کنند.

در کشورهایی از قبیل هند هم اوضاع همین‌طور پیش می‌رود و برخی شرکت‌ها مانند Ramco Systems و Secureye به بررسی شرایط برای جایگزینی تشخیص چهره با حسگر اثر انگشت روی آورده‌اند. پلیس هند در ایالاتی مانند Pune هم یک سیستم برای تشخیص چهره ایجاد کرده است تا از این طریق بر قرنطینه خانگی نظارت کند. دولت‌های دیگری مانند راجستان و ایالت کارناتاکا نیز از استراتژی‌های مشابهی بهره می‌برند. با وجود آن‌که ممکن است فراگیر شدن بهره‌گیری از فناوری تشخیص چهره، نگرانی‌هایی در رابطه با حریم خصوصی افراد ایجاد نماید، اما فواید این روش آنقدر زیاد است که بتوان از این موضوع چشم‌پوشی کرد. برخی شرکت‌ها حتی در حال توسعه فناوری هستند که از طریق همین روش بتوان بیماران کرونا مثبت را تشخیص داد.

در حالی که بحران همه‌گیری کرونا، شرایط را بغرنج کرده است، بسیاری از شرکت‎‌ها در تلاش هستند تا در مقابله با این بحران پیروز شوند که تکنولوژی‌های از قبیل واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و تشخیص چهره از راه‌های رسیدن به این هدف هستند.

فضای ذخیره‌سازی ابری و رایانش ابری

بسیاری از شرکت‌ها در حال انتقال برنامه‌ها، داده‌ها و سایر عناصر تجاری خود به فضای ابر هستند. فضای ذخیره‌سازی ابری، دسترسی به اطلاعات از هر مکان را در طی قرنطینه و دورکاری ممکن می‌سازد و هم‌اکنون این موضوع( ذخیره داده‌ها در یک مکان متمرکز که بتوان از هر نقطه در جهان به آن دسترسی پیدا کرد) به علت شیوع کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است.

در حالی که فضای ذخیره‌سازی ابری برای ذخیره فایل‌ها در سرورهای مبتنی بر ابر اهمیت ویژه‌ای دارد، رایانش ابری نیز برای پیشبرد و تکمیل پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین علت نیز در حال حاضر افزایش قابل توجهی در تقاضا برای ذخیره‌سازی ابری و رایانش ابری به خصوص در میان بنگاه‌ها و شرکت‌های آنالیز داده‌ها و نرم‌افزارها- که با حجم بالایی از داده کار می‌کنند- دیده می‌شود. افزایش تقاضا در این رابطه به خاطر آن است که خدمات ابری باعث سهولت دستیابی به اطلاعات شده و فرآیند کار را آسان‌تر و سریع‌تر از پیش می‌نماید. درواقع فضای ذخیره‌سازی ابری، ذخیره بدون دردسر و آسان تمامی انواع فایل را برای مشاغل و کسب و کارها تضمین می‌کند.

تراشه‌سازان رایانش ابری

جالب است بدانید در این شرایط، بازار کار تراشه‌سازانی که در زمینه رایانش ابری فعالیت می‌کنند هم داغ شده است. از آنجا که خدمات رایانش ابری، زیرساخت‌های مناسبی جهت مدیریت بهتر دورکاری و حتی تحصیل در منزل را به کاربران ارائه می‌دهد، تقاضا برای ساخت تراشه‌هایی که کارایی رایانش ابری را از پیش هم بالاتر می‌برد بسیار زیاد شده است. به عنوان مثال شرکت‌هایی همچون Nvidia و Inphi که GPUها و محصولاتی برای انتقال سریع داده‌های دیجیتالی در مقادیر بالا را( به مراکز داده‌) ارائه می‌دهند، با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند.

امنیت سایبری

به علت شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-19، کسب و کارها بیش از پیش به سوی دیجیتالی شدن حرکت کرده‌اند که این موضوع به نوبه خود، نیازمند ایجاد ساختارهای امنیت سایبری و اقداماتی جهت حفظ حریم خصوصی است. در صورت عدم برخورداری از اقدامات امنیتی مناسب، احتمال افزایش تهدیدات در فضای مجازی بیشتر می‌شود. به همین دلیل نیز در این دوران که دورکاری تبدیل به امری متداول شده ممکن است مشاغل برای حصول اطمینان از وجود ساختارهای امنیتی مناسب، به شرکت‌های امنیت سایبری مراجعه نمایند.

منبع

با ثبت‌نام در پشتیبان 5 گیگبایت فضای آپلود فایل رایگان همیشگی خواهید داشت و می‌توانید فایل‌های شخصی و مهم خود را به صورت رایگان ذخیره سازی کنید یا با ایجاد پارتیشن حرفه ای، فایل ها و ویدیوهای خود را در وب سایت خود یا در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.