تفاوت ذخیره‌سازی ابری با رایانش ابری چیست؟

cloud storage
خرید فضای ابری سازمانی نکست کلود

«ابر» (cloud) اصطلاحی فراگیر است که برای توصیف طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌ها، منابع و خدمات مجازی برای افراد و مشاغل- به صورت یکسان- استفاده می‌شود. امروزه اصطلاحات «رایانش ابری» (Cloud Computing) و «ذخیره‌سازی ابری» (Cloud Storage) همراه هم به کار برده می‌شوند؛ به طوری که ممکن است برخی تصور کنند این دو اصطلاح، معنای یکسانی دارند اما این تصور درست نیست! با وجود آن‌که رایانش ابری و ذخیره‌سازی ابری، ویژگی‌های مشترک فراوانی داشته و هر دو از منبع مشترکی( ابر) هستند؛ اما این دو دارای مفاهیم متفاوتی هستند. البته هر دو روش در صورت اجرای صحیح و اصولی توسط یک ارائه‌دهنده مجرب، مزایایی را برای مشاغل فراهم می‌سازند. ما نیز در این مقاله تفاوت‌های بین این مفاهیم را بررسی خواهیم کرد:

ذخیره‌سازی ابری یا Cloud Storage

هنگامی که یک فرد عادی برای اولین بار اصطلاح ذخیره‌سازی ابری را بشنود به احتمال زیاد تصور می‌کند که این موضوع نیز درست مانند ذخیره‌سازی عادی فایل‌ها( از قبیل موسیقی، ویدیوها و اپلیکیشن‌ها) در یک سرور است( تا در صورت نیاز هر شخص بتواند به آن دسترسی پیدا کند). جالب آن‌که این تفکر درست است. فضای ذخیره‌سازی ابری در واقع سیستمی است که به شما این امکان را می‌دهد تا داده‌های خود را در اینترنت ذخیره نمایید( درست همانطور که آن‌ها را در کامپیوتر ذخیره می‌کنید).  تعریف این روش چه در مورد گوگل درایو صحبت شود و چه دراپ باکس یا آی کلود، ثابت است.

ذخیره‌سازی ابری صرفاً ذخیره داده‌ها و فایل‌ها در یک مکان خارجی است که این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا داده‌ها را از طریق اینترنت، در سرورهای مبتنی بر ابر، آپلود( بارگذاری) کنید. در این صورت هر زمان که به داده‌ها نیاز پیدا کردید- شما یا هرکسی که به او اجازه دسترسی داده باشید- می‌توانید از طریق چندین دستگاه- لپ‌تاپ، تلفن همراه و غیره- و با اینترنت به این داده‌ها دست یابید. از مزایای اساسی این راه‌حل آن است که داده‌های یک شرکت، ایمن نگه داشته شده و در صورت از بین رفتن داده‌های موجود در سایت یا بروز حادثه‌ای مانند آتش‌سوزی، همچنان حفظ می‌شوند؛ چراکه این داده‌ها در نسخه‌های متعدد چندین سرور و موقعیت‌های مکانی(دیتا سنتر) مختلفی ذخیره شده‌اند، نه دستگاه‌های حقیقی کارمندان یا هارد یک سرور اختصاصی یا مجازی.

کسب و کارها از فضای ذخیره‌سازی ابری برای ذخیره اسناد و به اشتراک‌گذاری آن‌ها با دیگران استفاده می‌کنند. این امر کمک می‌کند تا اسناد و پرونده‌های خود را حفظ نموده و در عین حال، فرصتی بهتر برای همکاری در یک پروژه با دیگر افراد- از طریق اشتراک داده‌ها- فراهم کنید. همچنین می‌توانید از این روش برای ذخیره‌سازی فایل‌های رسانه‌ای و ایمیل‌های خود بهره ببرید. این کار فضای تقریباً نامحدودی را در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین ارزان‌تر و ایمن‌تر از رسانه‌های سنتی ذخیره‌سازی است. به همین دلیل نیز جای تعجب نیست که فضای ذخیره‌سازی ابری به سرعت، جایگزین سیستم‌های ذخیره‌سازی فیزیکی شود.

رایانش ابری

همانطور که پیش از این نیز گفته شد مشاغل از ذخیره‌سازی ابری برای حفظ و نگهداری از داده‌های خود استفاده می‌کنند. برای ذخیره سازی ابری مجموعه ای از فناوری‌ها بکار گرفته می‌شود که بخشی از حوزه ی وسیع رایانش ابری را تشکیل می‌هد. در یک دید وسیع تر رایانش ابری برای کار بر یک پروژه مشخص و تکمیل امور مربوط به آن استفاده می‌شود. رایانش ابری به گونه‌ای با ذخیره‌سازی ابری در ارتباط است؛ چراکه باید پیش از استفاده از سیستم‌های رایانش ابری، داده‌های و اطلاعات خود را به ابر( فضای ذخیره‌سازی ابری) منتقل نمایید. پس از انتقال داده‌ها به ابر، محاسباتی توسط گروهی از سرورهای از راه دور- که با یکدیگر مرتبط هستند- صورت می‌گیرد که منجر به ذخیره‌سازی متمرکز داده‌ها و دسترسی آنلاین به سرویس‌ها، خدمات و منابع ابر می‌شود. نمونه‌ای از سرویس‌های رایانش ابری نیز SaaS( نرم‌افزار به عنوان سرویس) است که در آن، داده‌ها را در یک نرم‌افزار وارد کرده و از این طریق، داده‌ها از راه دور توسط یک نرم‌افزار- بدون دخالت رایانه شما- تغییر می‌کنند.

]در دنیای دیجیتال و تجارت، روز به روز بر تعداد طرفداران رایانش ابری افزوده می‌شود که این موضوع به دلیل فواید و امکانات بی‌شماری است که رایانش ابری در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این روش، همکاری ، شفافیت، کارآیی و نوآوری بهتر را برای کسب و کارها تضمین می‌کند. همچنین رایانش ابری، موانع برقراری ارتباط مشاغل با یکدیگر را کاهش داده که این موضوع، امکان دسترسی گسترده‌تر به مخاطبان را – از جمله مشتریان و پیمانکاران- در اختیار مشاغل قرار می‌دهد. رایانش ابری، برنامه‌ها را از طریق یک دسکتاپ مجازی و با اتصال اینترنتی ایمن اجرا می‌کند. از جمله مزایای بی‌شماری که این روش برای کسب و کارها فراهم می‌سازد، عبارتند از:

  • عدم نیاز به یک سخت‌افزار خاص
  • امکان دسترسی به اَپ‌ها و داده‌ها از هر کجا و با هر دستگاه
  • به‌روزرسانی و آپدیت سریع و آسان( زیرا به روزرسانی تنها باید روی یک سرور مجازی انجام شود نه در هر رایانه یا دستگاه)

برخی از عواملی که ذخیره‌سازی و رایانش ابری را از یکدیگر متمایز می‌کنند عبارتند از:

  1. رایانش ابری در مقایسه با ذخیره‌سازی ابری به قدرت پردازش بیشتری نیاز دارد. از سوی دیگر ذخیره‌سازی ابری، فضای ذخیره( storage) بیشتری می‌طلبد.
  2. رایانش ابری، بیشتر در امور مشاغل و کسب و کارها استفاده می‌شود؛ این در حالی است که استفاده از ذخیره‌سازی ابری می‌تواند به دلایل شخصی یا حرفه‌ای صورت پذیرد.
  3. ذخیره‌سازی ابری را می‌توان یک رسانه‌ی ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات به شمار آورد، اما رایانش ابری به شما این امکان را می‌دهد تا از راه دور، روی داده‌ها خود کار کنید و آن‌ها را تغییر دهید( به عنوان مثال می‌توان به کدگذاری یک برنامه از راه دور اشاره کرد).

موارد فوق، تفاوت‌های اساسی میان رایانش ابری و فضای ذخیره‌سازی ابری هستند. در نتیجه می‌توان گفت این دو روش با وجود آن‌که بسیار به هم پیوسته و مرتبط هستند، مفاهیم مختلفی داشته و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.