محصول دیجیتال چیست؟ مقایسه محصولات دیجیتال با محصول فیزیکی

محصلات مجازی و محصولات فیزیکی

چند سال پیش اگر به کسی می‌گفتید که در خانه کار کرده و از این راه درآمد کسب می‌کنید، حرفتان را باور نمی‌کرد. البته همه این را می‌دانستند که دورکاری امری بدیهی است ، اما اگر به آن‌ها می‌گفتید که این کار چقدر پرسود و یا آسان است به سادگی آن را نمی‌پذیرفتند؛ حال اوضاع اینطور نیست. در حقیقت افرادی که محصولات یا خدمات دیجیتال خود را به صورت موقت یا دائمی و آنلاین می‌فروشند، 34% از نیروی کار ایالات متحده را در سال 2017 تشکیل داده بودند که پیشبینی می‌شود این رقم تا انتهای 2020 به 43% برسد. در حالی که ممکن است سردرگمی‌هایی در رابطه با چگونگی درآمدزایی از طریق اینترنت وجود داشته باشد، این موضوع به هیچ وجه غیرممکن نیست. پس اگر می‌خواهید به این اقتصاد پررونق بپیوندید- بازاری که ارزش آن 3.7 تریلیون دلار بوده و هنوز هم در حال رشد است- راهی آسان‌تر از ایجاد یک محصول دیجیتال وجود ندارد.

خرید فضای ابری سازمانی نکست کلود
خرید فضای ابری نامحدود

محصول دیجیتال چیست؟

به بیان ساده و واضح، محصول دیجیتال هر محصولی است که در یک قالب نامشهود مانند یک فایل وجود دارد که می‌توان آن را دانلود، پخش و یا در رسانه‌ها فیزیکی ترجمه کرد( مانند کتاب الکترونیکی)، اما نکته اصلی در رابطه با محصولات دیجیتال، امکان تعامل آن‌ها از طریق فناوری است.

محصولات دیجیتال ممکن است شامل فایل‌های صوتی، ای-بوک‌ها( کتاب‌های الکترونیک)، چک لیست‌ها، ورک بوک‌های قابل دانلود، الگوهای قابل چاپ، برنامه‌های کاربردی موبایل یا دسکتاپ، گرافیک‌ها و پرونده‌های PSD  شوند.

برای شفافیت بیشتر می‌توان گفت محصول دیجیتال، محصولی است که کاربران می‌توانند از طریق تلفن همراه، کامپیوتر، لپ تاپ و تبلت خود، بدون نیاز به نصب فیزیکی، آن را خریداری کرده و به آن دسترسی پیدا کنند.

فروش محصولات دیجیتال

در سال‌های گذشته همواره بر تعداد خریداران محصولات دیجیتال افزوده شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2021، 65.2 درصد از جمعیت جهان به خریداری محصولات دیجیتال روی آورند. در واقع پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2021 جمعیت جهان به حدود 7.8 میلیارد نفر برسد که 65.2 درصد از آنان یعنی حدود 5.1 میلیارد نفر، به خرید آنلاین محصولات دیجیتال روی آورند.

پس می‌توان نتیجه گرفت که اگر در این حرفه فعالیت کنید، قطعاً مشتریان خاص خود را به دست خواهید آورد و اگر بتوانید به اندازه کافی، محصول بفروشید و یک تجارت آنلاین قوی بسازید به سادگی سود بالایی نصیبتان خواهد شد.

به عنوان مثال یک شرکت که چندین دوره‌ی آنلاین، ای‌بوک و وبینارهای ضبط شده- کلیه محصولات دیجیتال- را ارائه می‌کرد، در کمتر از سه ماه 400 هزار دلار از محصولات خود را به فروش رساند. مثال دیگری در این رابطه نیز گروه سوئدی dead by april است که از طریق اینترنت و برنامه Bold آلبوم خود را به فروش رسانده و حاشیه سود خود را 45% افزایش دادند و حدود 500 دلار سود ناخالص به دست آوردند.

فیلتر گرید( FilterGrade)، برندی است که فیلترها و ابزارهای فتوشاپ را به صورت آنلاین به فروش می‌رساند. این شرکت آن‌قدر در نیچ مارکتینگ پیشرفت کرد که خود تبدیل به یک بازار شده و ماهانه حدود 50 هزار بازدیدکننده متفاوت به سایت آن‌ها سر می‌زنند.

پس می‌توان گفت محصولات دیجیتال، پتانسیل بسیار بالا و بی‌اندازه‌ای داشته و در بسیاری از جهات، مزایای بیشتر و مضرات کمتری نسبت به کالای فیزیکی دارند.

مزایای محصولات دیجیتال نسبت به محصول فیزیکی

هنگامی که قصد فروش یک محصول را دارید، تصمیم‌گیری بین محصول‌ دیجیتال و فیزیکی امر دشواری به نظر می‌رسد و ممکن است وسوسه شوید تا طبق عادات قدیمی، بدون مقایسه، محصول فیزیکی را انتخاب کنید.

فروش محصولات فیزیکی امری سودآور است اما موانعی در مسیر وجود دارد که نرخ سود را پایین می‌آورد. به عنوان مثال چند بار برایتان پیش آمده است که لحظه آخر به خاطر هزینه‌های حمل و نقل، مالیات و غیره، از خرید کالا یا ابزار به صورت آنلاین صرف نظر کنید؟ همین هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی، عامل اصلی کاهش نرخ سود از فروش آنلاین محصولات فیزیکی به شمار می‌روند. از عوامل دیگری که کاربران را از خرید، منصرف می‌سازد این‌که برای خرید آنلاین معمولاً ناچار به ایجاد یک حساب کاربری جدید می‌شوند.

این در حالی است که هردو عامل ذکر شده در فروش محصول دیجیتال حذف شده‌اند. در طی فروش فایل، کاربر مجبور به پرداخت هزینه‌ای برای حمل و نقل نبوده و تنها کافی است تا دانلود فایل انجام شود، همچنین چون لازم نیست برای فروشگاه فایل، آدرس کاربران خود را بدانید، نیازی به ایجاد حساب کاربری نیز وجود ندارد.

از مزایای دیگر فروش محصول دیجیتال آن است که نیازی به تضمین کیفیت و بیمه محصولات، در هنگام فروش فایل ندارید. به عنوان مثال در فروش محصولات فیزیکی، ممکن است در مسیر حمل و نقل، انبار یا در خانه، مشکلی برای محصول پیش بیاید(که در اغلب مواقع نیز خریدار از پیش، هزینه آن را پرداخت کرده است). یکی دیگر از برتری‌های مهم فروش محصول دیجیتال نیز حذف واسطه‌ها است؛ در حالی که در فروش محصولات فیزیکی، دیر یا زود به واسطه‌ها نیاز پیدا خواهید کرد. این بدان معناست که وقتی تجارت شما پیشرفت نموده و گسترش یابد، باید با شرکای حمل و نقل، تولیدکنندگان و سایر زنجیره‌های اقتصادی همکاری کنید که بدین ترتیب روز به روز بر تعداد واسطه‌ها افزوده خواهد شد. با این حال، در زمینه فروش محصولات دیجیتال چنین مشکلی وجود ندارد؛ چون در فروش فایل- مانند ای‌بوک- می‌توانید بیش از یک میلیون فایل را بدون هیچ واسطه‌ای مستقیماً به دست کاربران و مشتریان خود برسانید. تنها هزینه‌ای که باید در فروش محصولات دیجیتال بپردازید، خدمات مشتریان و بازاریابی است که در این زمینه نیز در صورت انتخاب پلتفرم مناسب، هزینه بسیار پایین و به صورت ماهانه یا سالیانه خواهد بود.

فروش محصول مجازی

همچنین در صورت برخورداری از مهارت و خلاقیت، هیچ مانعی در ایجاد و فروش محصولات دیجیتال برایتان وجود نخواهد داشت و در فروش فایل، موجودی کالا بی‌نهایت بوده و هرگز به اتمام نخواهد رسید. از مهم‌ترین مزایای فروش محصولات دیجیتال نیز حاشیه سود بسیار بالای آن است.

پس اگر می‌خواهید کسب و کار شخصی خود را به سرعت، با سود بالا و هزینه جانبی کم راه‌اندازی کرده و از خلاقیت خود برای تولید محصولاتتان استفاده کنید، فروش فایل و محصولات دیجیتال، بهترین راه برای آغاز کار به نظر می‌رسد.