چند پیشنهاد برای بازاریابی محصولات دیجیتال

محصول دیجیتال و بازاریابی فروشگاه فایل

با توجه به گسترش روزافزون دنیای الکترونیک، تجارت دیجیتال و محصولات مرتبط با آن به‌تدریج در حال گسترش است. فروش محصول دیجیتال برای بسیاری از بازاریابان از جذابیت بیشتری برخوردار است. زیرا با مشکلات رایج فروش محصولات فیزیکی همچون هزینه‌های حمل و نقل، حاشیه سود پایین، اشغال کردن فضا جهت انبار، تمام شدن موجودی انبار روبرو نخواهند بود. جهت بازاریابی محصول دیجیتال ابتدا باید با انواع این محصولات آشنا باشید.

کتاب‌های الکترونیک، دوره‌های آموزشی آنلاین یا ضبط‌شده و بسیاری از محصولات نرم‌افزاری در زیرشاخه این محصولات قرار می‌گیرند. بنابراین بازاریابی محصول دیجیتال و فروش فایل‌ها نیاز به تخصص‌های ویژه‌ای دارد. پیش از این در مقاله فروشگاه فایل: هفت نکته کلیدی کسب‌وکارهای محصولات مجازی نکات کلی که پیش از راه اندازی فروشگاه فایل باید به آن توجه کنید را شرح داده‌ایم . در این مقاله قصد داریم به صورت جزیی‌تر، راهکارهایی را جهت بالا بردن آمار فروش و بهبود نحوه عملکرد بازاریابی محصولات مجازی معرفی کنیم.

بازاریابی محصول دیجیتال

تمرکز روی یک محصول دیجیتال خاص

افراد بسیاری تصور می‌کنند که هرچه دامنه محصولات هدف آنها بیشتر باشد، سود و درآمد آنها افزایش خواهد داشت. این در حالی است که وقتی شما روی سرویس یا محصولات دیجیتال مخصوصی تمرکز می‌کنید، می‌توانید آمار فروش خود را در حد قابل ملاحظه‌ای افزایش دهید.

در واقع بیشتر افراد با تجربه در حوزه بازاریابی محصول دیجیتال، تمرکز را عامل موفقیت می‌دانند. در این صورت شما قادر خواهید بود که محصولات خود را به بهترین نحو ممکن بازاریابی کنید. با توجه به تخصصی شدن حوزه فروش، امکان تعیین مخاطب هدف آسان‌تر است. با ایجاد تمرکز می‌توانید سازماندهی مناسبی را در زمینه شکل دهی به کلمات کلیدی خود انجام دهید.

بهره‌مندی از فرمت‌های استاندارد جهت فروش فایل

فایل‌های مختلف مانند تصاویر، کتاب‌های الکترونیک و ویدئوها دارای طیف گسترده‌ای هستند و می‌توانند از فرمت‌های متنوعی استفاده کنند. اگرچه بهره‌مندی شما از فرمت‌های دیگر اشکال به حساب نمی‌آید، اما در نظر داشته باشید که امکان استفاده از آنها را برای بسیاری از مشتریان سخت می‌سازد.

محصول دیجیتال و بازاریابی برای فروشگاه فایل

بنابراین جهت بازاریابی محصول دیجیتال مورد نظر خود تلاش کنید که از فرمت‌ها و قالب‌های رایج در بازار استفاده کنید. به عنوان مثال فایل‌های صوتی را با فرمت MP3 و کتاب‌های الکترونیکی را با فرمت رایج PDF و فایل های ویدویی را با فرمت MP4 به بازار عرضه کنید. این مسئله تضمین‌کننده فروش بالای شما خواهد بود و امکان بارگیری و فروش فایل‌های شما را به شکل چشمگیری افزایش خواهد داد.

افزایش سرعت بارگیری محصول دیجیتال

یکی دیگر از مسائلی که موردتوجه بسیاری از خریداران این دسته از محصولات وجود دارد، امکان دسترسی پرسرعت و آسان به فایل‌ها است. بنابراین افزایش سرعت بارگیری این فایل‌ها، باعث افزایش آمار فروش محصولات دیجیتال شما خواهد شد.

در نتیجه وقت مشتریان از لحظه پسندیدن محصول دیجیتال تا لحظه‌ای که آن را بارگیری می‌کنند، تلف نخواهد شد. این اقدام علاوه بر راحتی کاربران، می‌تواند تبلیغات مفید و سازنده ای برای سایت شما باشد. استفاده از یک زیرساخت مطمئن مانند یک هاست دانلود ابری می‌تواند هم به کم شدن هزینه‌های نگهداری فایل شما کمک کند و هم در دسترس بودن و سرعت بالای دانلود را تضمین کند.

ارائه پیش نمایش از محصولات دیجیتال

یکی از نکاتی که باید در بازاریابی محصول دیجیتال در نظر داشته باشید، داشتن درک متقابل از مشتریان خواهد بود. بر این اساس باید به این مسئله توجه کنید که بسیاری از مشتریان و بازدیدکنندگان شما تمایل دارند که پیش از خرید از محتوای محصولات دیجیتال مطلع شوند.

ارائه یک پیش نمایش مناسب از محتوای در حال فروش، می‌تواند رضایت عمده بازدیدکنندگان شما را جلب کند. اگر محصول دیجیتال شما یک کتاب الکترونیکی است، سعی کنید یک یا دو فصل ابتدایی آن را در معرض نمایش بگذارید. در صورتی که یک فایل صوتی یا دوره آموزشی را به فروش می‌رسانید، بخشی از این فایل‌ها را به صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید.

سعی کنید که بخش‌هایی که به عنوان پیش نمایش استفاده می‌کنید، به اندازه کافی جذاب و مخاطب‌پسند باشد. مشتریان پس از استفاده از این بخش‌ها، به خرید دیگر قسمت‌های محصولات دیجیتال شما ترغیب خواهند شد. این اقدام باعث خواهد شد که میزان فروش فایل یا محصولات دیجیتال شما در حد قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

ارائه پیش‌نمایش فایل‌ها یکی از اصول درخشان بازاریابی محصول دیجیتال است که اغلب از چشم بسیاری از بازاریابان دور می‌ماند.

محصول دیجیتال و بازاریابی فروشگاه فایل

بهره‌مندی از بارگیری ایمن

این ترفند بیشتر درباره فروش نرم افزارها به کار می‌رود. بدیهی است که کاربرد فراوان این نرم‌افزارها سبب می‌شود که بسیاری از افراد به سمت استفاده‌های غیرقانونی از آن پیش بروند. در این صورت بهره‌مندی از شماره سریال‌ها و اعتبارسنجی‌های مطمئن، امکان سرقت از نرم افزارهای شما را به حداقل خواهد رساند. توجه به این نکته که تحت هیچ شرایطی لینک دانلود مستقیم محصول شما نباید در اختیار مشتری قرار بگیرد لازم و ضروری است.

استفاده از نرم افزار های کد گذاری شاید گران و هزینه بر باشد ولی در کنار آن با استفاده از امکان لینک دانلود مخفی و با تاریخ انقضا تا حد بسیار زیادی از محصولات فروشگاه فایل خود حفاظت می‌کنید.

استفاده از روش های محافظت از محصولات دانلودی به مشتریان و بازدیدکنندگان این موضوع را نشان می‌دهد که وب‌سایت شما تنها درگاه مطمئن جهت خرید محصولات دیجیتال خواهد بود. در نتیجه اگر از پیش نمایش ارائه شده توسط شما رضایت داشته باشند، تنها وب‌سایت شما را به عنوان مرجع قابل‌اطمینان انتخاب خواهند کرد.

روش‌های متنوعی جهت بهره‌مندی از این شیوه های ایمن سازی وجود دارد. یکی از این روش‌ها که از اصول مهم و اساسی بازاریابی محصول دیجیتال است، تخصیص یک شماره سریال خاص به هر یک از مشتریان خواهد بود. در این صورت می‌توانید به راحتی فعال کردن نرم افزار توسط هر یک از مصرف‌کنندگان خود را مدیریت کنید. همچنین بهره‌مندی از یک لیست از شماره سریال‌های متنوع به صورت دوره‌ای نیز قابل‌استفاده خواهد بود. همچنین در مورد فروشگاه فایل، ووکامرس و امکان لینک دانلود مخفی هم در راهنمای پشتیبان توضیحات کافی وجود دارد.

متاسفانه قوانین کپی‌رایت در این حوزه موردتوجه نیست و بسیاری از طراحان و سازندگان این نرم افزارها، دچار ضررهای بزرگی می‌شوند. بنابراین سعی کنید که در هنگام ارائه محصول دیجیتال مورد نظر خود حتماً از فرایندهایی جهت اعتبارسنجی‌ها و محافظت از محصولات مجازی خود استفاده کنید که میزان این گونه سو استفاده‌های احتمالی را به حداقل ممکن برسانید.

شما با بهره‌مندی از افزونه‌ کاربردی پشتیبان و افزودن آن به فروشگاه فایل ووکامرسی خود، امکان بهره‌مندی از امکان لینک دانلود مخفی و محافظت از محصولات دیجیتال خود را خواهید داشت. یا اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید به راحتی و با استفاده از دانش برنامه نویسی، این امکان را از طریق api پشتیبان در فروشگاه فایل خود پیاده سازی می‌کنید.