۱۰ دلیل برای اینکه چرا هرگز نباید ویدیوهای خودتان را روی هاست اصلی وب‌سایت میزبانی کنید؟

ده دلیل برای این که ویدیو را روی هاست خودتان میزبانی نکنید
خرید فضای ابری سازمانی نکست کلود

تا حالا برات اتفاق افتاده ​یه ویدیو درست کردی و حاضری که اون رو روی وب‌سایتت منتشر کنی؟ ​بنابراین به ادمین وردپرست میری و در بخش رسانه ویدیو رو در کتابخانه وردپرست آپلود می‌کنی. ​به نظر، تو این مدتی که طول می‌کشه تا آپلود بشه، متوجه میشی طول ویدیو نزدیک به ده دقیقه و حجمش بیشتر از ۱۰۰ مگابایته. زمانی که پرونده‌ها در نهایت بارگذاری شدند، روی انتشار کلیک می‌کنی. درست در این لحظه است که مشکلاتت شروع میشن. طولی نمی‌کشه که بازخوردهای کاربرها به نظر یا شاید صمعت برسه:

«سعی کردم ویدیو رو ببینم، اما بعد از چند ثانیه فریز شد و دیگه ادامه نداد.»

​​​«آقا، من جای خالی ویدیو رو توی صفحه می‌بینم ولی هیچ ویدویی پخش نمی‌شه.»

​​​​​​​​«من نمیتونم ویدیو رو ببینم، روی دستگاه موبایلم پخش نمیشه! »

عجیبه! نه؟ . قبلا برات کار می‌کرد به سایتت برمی‌گردی تا ویدیو رو برای خودت پخش کنی. این بار، زمان زیادی طول میکشه تا صفحه شما بارگذاری بشه. چرا سایت ناگهان انقدر کند شده؟ شما در وب سایت‌های دیگه هم فیلم تماشا کردید و هرگز با این مسائل مواجه نشدید. ​چه خبره؟ چرا نمی تونی ویدیو رو روی سایت خودت پخش کنی؟

hosting your own video

قبل از اینکه به دلایل فنی بپردازیم که چرا شما هرگز نباید ویدئوهای خود را میزبانی کنید، اجازه بدید در چند ثانیه  تفاوت بین ویدئوی میزبانی شده روی سایت و هاست شده روی یک میزبان جانبی را توضیح دهم. ​

Embedding یا جاسازی ویدیو به این معنی است که در یک پروسه دو مرحله ای شما ویدیوی خود را بر روی یک سرویس میزبانی غیر از هاست اصلی سایت خودتان آپلود می‌کنید و سپس لینک آن را در وب سایت خودتان قرار می‌دهید. بدین ترتیب ویدیو در سایت شما قرار می‌گیرد ولی از روی سرویس میزبانی دوم یا هاست جانبی استریم یا پخش می‌شود.

Self-hosting یا میزبانی روی هاست اصلی به این معنی است که ویدیو شما همان جایی قرار دارد که فایل ها و کدهای سایت اصلی شما و دیتابیس ها و اطلاعات مشتریان و بخش مدیریت وب سایت شما هم قرار دارد. فضای سرویس میزبانی شما و پهنای باند سایت شما با پخش ویدیو اشغال شده ومصرف خواهد شد.

با این پیش زمینه، در ادامه به  ده دلیل که شما هرگز نباید فایل‌های ویدئویی را روی سرویس میزبانی هاست تان آپلود کنید، اشاره می‌کنیم.

۱. پهنای باند سرور

​​​​​​​​

فایل‌های ویدئویی می‌توانند بسیار سنگین و با حجم بالایی باشند. برخلاف تصاویر که معمولا چند کیلوبایتی حجم دارند، ویدیوهای چند دقیقه ای با کیفیت HD می‌توانند به راحتی بیش از ۱۰۰ مگابایت حجم داشته باشند. حالا تصور کنید چه اتفاقی برای سرور میزبان مشترک شما می‌افتد وقتی که ده‌ها نفر همزمان در حال تماشای یک ویدئو هستند. ​

سرویس دهنده میزبانی وب شما مقدار مشخصی از پهنای باند و منابع دیگر را برای هر سرور در شبکه خود اختصاص می‌دهد، در این ترافیک اختصاص یافته به شما، ترافیکی که شامل خدمت به فایل‌های رسانه‌ای بزرگ به صدها نفر (‏یا بیشتر)‏درنظر گرفته نشده. درخواست‌های بسیار زیاد برای یک فایل بزرگ به سرعت از محدوده‌ای که میزبان برای شما درنظر گرفته فراتر خواهد رفت، و سایت شما و هر وب سایت دیگری که بر روی همان سرورها وجوددارند را به زانو در می‌آورد. ​به زبان ساده تر سرور میزبان شما به همراه همه ی سایت هایش Down خواهد شد.

​​​​​​​​​​​​​​​​

۲. محدودیت‌های اندازه پرونده و فضای ذخیره‌سازی

​​​​​​​​

اکثر ارائه دهندگان میزبانی وب، حداکثر اندازه فایل‌های بارگذاری شده را به ۵۰ مگابایت یا کم‌تر محدود می‌کنند و شما را از آپلود فایل‌های ویدئویی که بیش از چند دقیقه یا بیشتر طول می‌کشند منع می‌کنند. به علاوه فایل‌های رسانه‌ای بزرگ ممکن است شرایط سیاست استفاده قابل‌قبول را برای سرویس دهنده میزبانی شما نقض کرده و منجر به بسته شدن حساب میزبانی شما شوند. ​

اگر این اجازه را داشته باشید که فایل‌های ویدئویی بزرگی را به طور مرتب به سرور خود آپلود کنید، در نهایت از مقدار فضای ذخیره‌سازی ارایه‌شده توسط حساب میزبانی خود تجاوز می‌کنید، به خصوص اگر به طور منظم سایت خود را به روز کنید. علاوه بر فضای دیسک که فایل‌های ویدئویی شما اشغال خواهند کرد، پشتیبانگیری از سایت شما به طور قابل‌توجهی بیشتر طول خواهد کشید. داده‌های بیشتر به فضای دیسک بیشتری نیاز دارند و زمان بیشتری برای ساخت فایل بک آپ نیاز دارند.

۳. لود طولانی و فریز شدن ویدیو

​​​​​​​​

اگر فایل ویدئویی شما بر روی یک سرور با پهنای باند محدود قرار دارد، ممکن است مخاطبان شما هنگام تماشای فیلم شما مکث‌های غیر منتظره را تجربه کنند که بسیار آزار دهنده است. این به این دلیل است که کامپیوتر آن‌ها منتظر دانلود یا ارسال فایل به کامپیوترهایشان است. و حتی اگر آن‌ها ارتباط اینترنتی کندی داشته باشند این وضع بدتر هم خواهد شد.

۴. هیچ استاندارد فرمت فایل واحد برای ویدئوی وب وجود ندارد

​​​​​​​​

استاندارد HTML5 مشخص نمی‌کند که مرورگرها  از کدام فرمت‌های ویدیویی باید پشتیبانی کنند. در نتیجه، مرورگرهای اصلی وب سازخود را می‌زنند، هر کدام فرمت متفاوتی را پشتیبانی می‌کنند. تیم سافاری با تیم اچ. فایرفاکس ویدیوهای Ogg یا WebM را پخش خواهد کرد، خوشبختانه، کروم تمام فرمت های ویدیویی اصلی را پخش خواهد کرد، اما اگر می‌خواهید مطمئن شوید که ویدئو شما در تمام مرورگرهای اصلی وب پخش خواهد شد، باید ویدئو خود را به فرمت های چندگانه تبدیل کنید:

حالا سه‌تا فایل مختلف برای آپلود شدن، هر یک به اندازه صدها مگابایت برای فقط یک ویدیو دارید. ​

‏اخرش که چه؟، تامین‌کننده اینترنت شما تا چه حد به شما اجازه استفاده از پهنای باند را می‌دهد؟

با اعمال محدودیت پهنای باند ممکن است به زودی بعد از اینکه چندین گیگابایت فایل‌های ویدئویی را آپلود کردید، متوجه شوید که سرویس میزبانی شما مسدود شده است.

۵. تبدیل کردن فرمت های ویدیویی کار راحتی نیست.

بیشتر مخاطبین شما احتمالا ویدئوهای شما را از دسکتاپ یا لب تاپ خود با استفاده از اتصال اینترنتی پرسرعت تماشا خواهند کرد. برای این افراد، شما می‌خواهید یک فایل با کیفیت HD بزرگ ارسال کنید تا آن‌ها بتوانند در صورت تمایل آن را به طور کامل تماشا کنند. به طور کلی، این به معنای یک فایل ۱۰۸۰ p یا ۷۲۰ p در یک بیت ریت جریان بالا (‏۵۰۰۰ – ۸۰۰۰ kbps‏) است. ​

همچنین باید نسخه کوچک‌تر و با تفکیک پذیری کم‌تر برای دستگاه‌های همراه مانند تلفن‌ها و تبلت ها و نیز تحویل به بینندگانی که ارتباطات اینترنتی کندتری دارند، ایجاد کنید. ​

حالا شما پنج شش فایل ویدئویی جداگانه دارید تا مطمئن شوید که ویدئو شما می‌تواند بر روی تمام مرورگرها و دستگاه‌های اصلی وب مشاهده شود. اما سایت شما چگونه می‌تواند تشخیص دهد که کدام یک از این فایل‌ها باید به هر فرد نشان داده شود؟

۶. پلیرها و پخش کننده‌ها

​​​​​​​​

ویدیو پلیر قطعه کوچکی از نرم‌افزار وب است که شما بر روی سایت خود نصب می‌کنید و به طور خودکار تشخیص می‌دهد که کدام دستگاه ویدیو شما را درخواست می‌کند. ​

چندین ویدئو پلیر عالی وجود دارند که این کار را انجام خواهند داد (‏مانند ویدئو. جی. اس)‏، اما WordPress هم شامل یک ویدئو پلیر توکار است که نیاز به یک متصل شونده ویدئویی شخص ثالث را از بین می‌برد. خبر خوبی است!

۷. کد های میانبر [‏ یا میان‌برنامه‌ها ]

​​​​​​​​

چه از یک پلاگین سومشخص استفاده کنید و چه از قابلیت‌های ویدیویی توکار وردپرس، باید کمی کد ایجاد کنید تا به پخش کننده ویدیویی بفهمانید که چه فرمت‌هایی را ایجاد کرده‌اید، و نیز مکان آن‌ها بر روی سرور را بگویید. به نظر میاید یه چیزی شبیه این:

video controls="controls" width="320" height="240">
  <source src="movie.mp4" type="video/mp4" />
  <source src="movie.ogg" type="video/ogg" />
  <source src="movie.webm" type="video/webm" />
 مرورگر شما امکان پخش این ویدیو را ندارد</video>

خوب، حالا شما کد کوتاه را ساخته اید و تمام فایل‌های ویدیویی را به سرور منتقل کرده‌اید، و یک فیلم پخش کننده هم نصب کرده‌اید که همه‌ی این کدها را جمع کرده و به تحویل مخاطبتان بدهد.

​​​​​​ ولی باز هم خواهید دید پس از این همه تلاش، ویدئوی شما در برخی از مرورگرها و دستگاه‌ها بهتر از بقیه به نظر می‌رسد؟

​​​​​​​​

۸. تغییر کیفیت در مرورگرها

​​​​​​​​

یادتان باشد، وقتی که گفتیم باید ویدیوها را به نیم دوجین سایز و فرمت مختلف تبدیل کنید؟ برای تبدیل فایل‌های خود به تمام این فرمتها به یک نرم‌افزار جداگانه نیاز دارید. ده‌ها برنامه تبدیل ویدئو برای انتخاب وجود دارد. و ممکن است متوجه شوید که برای مدیریت تبدیل به تمام فرمت های مختلف به بیش از یک نفر نیاز دارید. ​

متاسفانه، هر برنامه فرآیند تبدیل را به روشی کمی متفاوت مدیریت می‌کند. و این به کیفیت متفاوت بین فایل‌های ویدئویی شما منجر می‌شود. ویدئو شما ممکن است به عنوان یکMP4 عالی به نظر برسد، اما وقتی فایل OGG را در فایرفاکس می‌بینید، ممکن است ویدئو شما نویزدار یا خط خطی شده به نظر برسد. ​

با بدتر شدن اوضاع، هر مرورگر وب به طور متفاوت پخش ویدئو را مدیریت می‌کند. بنابراین، همان فایل ویدئویی ممکن است در یک مرورگر فوق‌العاده به نظر برسد، اما در مرورگر دیگر وحشتناک است. من ساعات بی شماری را صرف آزمایش تنظیمات در نرم‌افزار تبدیلم کردم، و هیچ وقت در ۱۰۰% راضی نبوده ام. ​

۹. از دست دادن بازدید و ترافیک

یوتیوب

​​​​​​​​

به عنوان جایگزین شما این امکان را دارید که سرویس های میزبانی ویدیو مثل یوتیوب، ویدیوی خود را بارگذاری کنید. این سرویس ها به شما اجازه می‌دهند که کد ویدیو را در سایت خودتان هم قرار دهید و دیگر نگران از دست رفتن پهنای باند خود نباشید. این کار یک مشکل دیگری دارد. درواقع شما برای این پلتفرم ها بازدید جمع می‌کنید. شاید به این معامله به عنوان برد-برد نگاه کنید و راضی باشید. از این به بعد اگر کسی موضوع ویدیوی شما را در مثلا گوگل جستجو کند به ویدیوی شما خواهد رسید ولی به جای این که وارد سایت شما شود به سایت یوتیوب می‌رود.

در این مورد قبلا در یک مقاله جداگانه و مفصل در وبلاگ پشتیبان به چالش زیرساخت در کمپین‌های ویدیو مارکتینگ پرداخته ایم.

۱۰. دزدیدن محتوای شما

​​​​​​​​

اگر شما یک سایت عضویت با محتوای ویدیویی حفاظت‌شده ‏را اداره می‌کنید، یا ازطریق فروشگاه فایل محتوای ویدیویی خود را می‌فروشید. باید اطمینان حاصل کنید که فایل‌های ویدئویی شما توسط افراد مختلف دانلود نشده و با لینک مستقیم محتای ویدویی شما در کانال ها و پیام رسان‌های مختلف پخش نمی‌شود. 

خب پیشنهاد ما برای اضافه کردن ویدیو در وب سایت خودتان چیست؟

​​​​​​​​شکی نیست که بهترین کار انتشار ویدیو در وب سایت خودتان است. ولی مشکل انتشار ویدیو در وب‌سایت خودتان، منابع محدود سرویس میزبانی است که در اختیار دارید. برای انتشار ویدیوها میتوانید از فضای ذخیره سازی ابری پشتیبان استفاده کنید. سرویس ذخیره‌ساز ابری پشتیبان بر روی یک زیرساخت ابری با منابع بی نهایت پیاده سازی شده است. پشتیبان یک پنل مدیرت فایل قوی دارد. برخلاف هاست‌های دانلود مرسوم که امنیت کمی دارند و مدیریت فایل‌ها فقط از طریق نرم افزار‌ها و پروتوکل FTP انجام می‌شود. پشتیبان هم رابط کاربری زیبا و کاربردی دارد و هم امکان لینک امن و مخفی را در کنار لینک مستقیم پر سرعت در اختیار شما قرار می‌دهد. هم می‌توانید ویدیوهای عمومی را در سایت خودتان قرار دهید و هم برای محتوای ویدیویی مهم خودتان فروشگاه فایل با لینک دانلود امن راه اندازی کنید.

با شخصی سازی‌هایی که با استفاده از API پشتیبان انجام می‌دهید، می‌توانید بهترین بازخورد را در کمپین های ویدیو مارکتینگ خود داشته باشید.با استفاده از پشتیبان نگران بازدید زیاد و ناگهانی از ویدیوهای خود نخواهید بود.همچنین در پشتیبان به همان اندازه که مصرف می‌کنید برای فضا و پهنای باند و منابع دیگر پرداخت خواهید کرد.

به راحتی ویدیوی خود را در ذخیره‌ساز ابری پشتیبان آپلود کنید و در وب‌سایت‌تان منتشر کنید. هم محل انتشار ویدیو وب‌سایت شما خواهد بود و هم لینک مستقیم ویدیو دامنه‌ی اختصاصی خود شماست که در پشتیبان تنطیم کرده اید. بنابراین هر بازدیدی که تماشای ویدیو شما از موتور های جستجو و در هنگام کمپین شما می‌گیرد ارزش و رتبه‌بندی وب‌سایت شما را بالا تر می‌برد.

شما برای انتشار محتوا نیاز به پشتیبان دارید. فضای ذخیره سازی پشتیبان پارتیشن‌های نامحدودی در اختیار شما می‌گذارد.  بر روی هر پارتیشن، می‌توانید زیردامنه‌ی خودتان را تنظیم کنید. بنابراین محتوایی که روی سرورهای پشتیبان منتشر می‌کنید در واقع از روی وب‌سایت خودتان منتشر می‌شود. و اگر محتوای مفیدی تولید کرده باشید صفحه نتایج گوگل کاربران را به وب‌سایت شما هدایت می‌کند.

اگر استراتژی کسب‌وکارتان بر پایه بازایابی محتوا و ویدیو مارکتینگ و فروش فایل است، «پشتیبان»، پشتیبان مطمئن کسب و کار شما خواهد بود. همین حالا در پشتیبان ثبت نام کنید و امکانات مرور و نمایش فایل‌ها را بر روی پارتیشن رایگانی که در اختیار شما قرار گرفته است تست کنید.