ابر عمومی Public Cloud چیست؟

ابر عمومی چیست What is public cloud

ابر عمومی مدلی استاندارد از خدمات رایانش ابری است که در دسترس عموم کاربران باشد. ابر عمومی معمولا معادل با پردازش ابری و رایانش ابری به کار می‌رود. آنچه اکثر کاربران به عنوان مفهوم رایانش ابری به کار می‌برند به ابر عمومی اشاره دارد. AWS آمازون و Google Cloud گوگل، معروف‌ترین ابر‌های عمومی هستند که طیف وسیعی از خدمات رایانش ابری را به عموم کاربران ارائه می‌کنند.

یک ابر عمومی مجموعه‌ای از منابع مجازی است. این منابع از سخت‌افزارهایی نیرو می‌گیرد که مالکیت و مدیریت و سازمان دهی آنها بر عهده یک شرکت ثالث است. منابع در ابر عمومی در میان چندین مشتری با واسطه یک رابط کاربری self service به صورت اتوماتیک مهیا و تخصیص داده می‌شوند.

خرید فضای ابری نامحدود

در ابر عمومی به همان اندازه که مصرف می‌کنید پرداخت خواهید کرد

در ابر های عمومی شرایط استفاده بر اساس پرداخت به اندازه مصرف (pay-as-you-go) است. منابع و سرویس‌ها تنها در صورت نیاز کاربران به آنها تخصیص داده می‌شود و فقط به همان میزان که از منابع مصرف می‌کنند، هزینه پرداخت می‌کنند.

ابر عمومی شاید ساده‌ترین نوع استقرار خدمات رایانش ابری باشد. هنگامی که یک مشتری نیاز به منابع بیشتر، سیستم عامل‌ها یا نرم افزارهایی داشته باشد، می‌تواند به سادگی برای یک ساعت یا برای مقدار مشخصی فضا هزینه بپردازد و از آنها دقیقا در همان زمانی که نیاز دارد به میزانی که نیاز دارد استفاده کند. دقیقا شبیه به خدماتی که زیرساخت خانه‌ی شما را تشکیل داده است، لازم نیست بدانید آب و گاز در لوکشی ساختمان و الکتریسیته در سیمکشی خانه تان چگونه فراهم شده است و نگرانی یا دغدغه‌ای بابت فراهم کردن آنها داشته باشید. تنها زمانی که نیاز دارید از آنها استفاده می‌کنید و در پایان ماه هزینه آنها را می‌پردازید.

ابر عمومی چگونه کار را می‌کند؟

در ابر عمومی، زیرساخت، توان پردازشی، فضای ذخیره‌سازی یا نرم‌افزارهای مبتنی بر رایانش ابری که توسط فروشنده خدمات، مجازی سازی شده اند در دریاچه‌های داده (Data lake)  تجمیع می‌شوند و به واسطه اینترنت یا یک ارتباط شبکه اختصاصی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

مشتریان لازم نیست گیگابایت‌های هاردها را بخرند. فایل‌ها و داده‌های مشتریان در یک مزرعه سرور ذخیره سازی می‌شود، بدون این که نیازی به مدیریت و نگهداری از سرورها و سخت‌افزارها را داشته باشند. همچنین مشتری دخالتی در نصب و تنظیم و نگهداری و تامین امنیت، سیستم عامل‌ها و نرم افزارهای مورد نیاز ندارد. تنها یک تعهد بین مشتری و فروشنده برقرار است: از منابع یا نرم‌افزارهای مورد نیاز استفاده کنید و به اندازه مصرفتان پرداخت کنید.

اما هنگام استفاده از ابر عمومی باید در نظر داشته باشید، نمی توانید کنترل کامل و اقناع کننده‌ای برروی زیرساخت مورد استفاده‌تان داشته باشید. شما هیچ وقت نخواهید فهمید کاربران، اپلیکیشن‌ها، داده‌ها و پکیج‌ها بر روی کدام بخش زیرساخت اجرا و ذخیره می‌شوند و نمی‌توانید ریسک استفاده از رایانش ابری بر روی ابر عمومی را به کمترین میزان ممکن برسانید.

آینده ابر های عمومی

امروزه ابرهای عمومی به عنوان راه‌کار مستقل برای زیرساخت رایانش ابری توسعه داده نمی‌شوند. بلکه فراتر از آن مخلوط نا همگونی پدید آمده است که منجر به افزایش امنیت و عملکرد، کاهش بیشتر هزینه ها و قبلیت های گسترده تر در زیرساخت ، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها شده است.

در سال‌های اخیر، شرکت‌های بزرگ با اقتباس از قابلیت‌های ابری، جهت‌گیری توسعه خدمات ابری را از فقط ابر عمومی یا فقط ابر خصوصی به سمت ابر هیبریدی هدایت کرده‌اند . ابر هیبریدی نگرانی‌های امنیتی ابر های عمومی در خدمات اختصاصی را بر طرف کرده‌است و از طرفی قابلیت های انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری و امنیت اختصاصی را برای خدمات اختصاصی ابری با هم مهیا می‌کند. بدین‌ترتیب با ابر هیبریدی می‌توانید از مزایای ابر عمومی و ابر خصوصی بیشترین استفاده را داشته باشید و از معایب هر کدام به خوبی دوری کنید.