وقتی تلگرام محدودیت حجمی آپلود فایل واتساپ را مسخره می‌کند

whatsapp vs telegram

واتساپ یکی از پیامرسان های محبوب این روزهای کاربران شبکه‌های اجتماعی است؛ شبکه‌ای که با وجود حاشیه‌های زیادی که دارد روز به روز امکانات خود را آپدیت و بیشتر می‌کند. در همین راستا توییت اخیر واتساپ (12 سپتامبر 2019) در مورد محدودیت حجمی، مورد هجمه تلگرام قرار گرفت.

معرفی پیامرسان‌های تلگرام و واتساپ

whatsapp vs telegram

در سال‌های اخیر تلگرام و واتساپ به دو پیامرسان پر استفاده در بین کاربران ایرانی تبدیل شده‌اند و با اینکه تلگرام در ایران فیلتر شده است اما همچنان طرفداران بسیاری دارد. این دو پیامرسان در موارد مختلف با یکدیگر رقابت دارند و در هر آپدیت جدید حواشی زیادی بین آنها رد و بدل می‌شود.

تلگرام یک سرویس پیامرسان متن باز چند سکویی مبتنی بر رایانش ابری است که توسط پاول دوروف و نیکلای دوروف طراحی و پیاده سازی شد. واتساپ (واتس اپ) نیز توسط یان کوم مؤسس شرکت واتساپ ساخته شد و توسط فیسبوک نیز خریداری شد.

هر دو این پیامرسان ها دارای نسخه‌های اندرویدی، ios و تحت وب نیز هستند و این روزها کاربران زیادی را به سمت خود جذب کرده‌اند. همچنین این پیامرسان ها در سال‌های اخیر درآمد بسیاری از کسب و کارها را تحت الشعاع خود قرار داده‌اند.

این دو پیامرسان از لحاظ ظاهری شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند اما هر کدام دارای امکاناتی منحصر به فرد هستند که آنها را متمایز می‌کند. در این بین بازار پیامرسان‌ها برای کاهش جمعیت کاربران رقیب داغ است و هر کدام به دنبال بزرگ جلوه دادن مشکلات رقیب است.

خرید فضای ابری نامحدود

ماجرای تلگرام و واتساپ

whatsapp vs telegram

یکی از بهترین ویژگی‌های واتساپ امکان اشتراک گذاری فایل‌های حجیم است. پیامرسانی که امکان ارسال فوری فایل تا حجم 100 مگابایت را به کاربر می‌دهد. واتساپ در آخرین توئیت خود این ویژگی مهم را برای کاربران خود تبلیغ کرد و حتی برنامه خود را به عنوان گزینه برای ایمیل‌ها معرفی کرد.

تلگرام که یکی از بهترین پیامرسان های فوری مبتنی بر رمزنگاری است، به سرعت به این توئیت واکنش نشان داد و آن را مورد تمسخر خود قرار داد. توئیت واتساپ به این شرح بود: “نیاز به ارسال ایمیل دارید اما پیوست ایمیل خیلی بزرگ است؟ به جای آن از واتساپ استفاده کنید؛ جایی که می‌توانید پرونده‌هایی تا حداکثر 100 مگابایت ارسال کنید.”

تلگرام هم در پاسخ به آن نوشت: “آیا نیاز به ارسال پیام دارید اما پیوست آن برای سایر پیامرسان ها بسیار بزرگ است؟ سعی کنید از تلگرام استفاده کنید، جایی که می‌توانید پرونده‌هایی با حداکثر 1.5 گیگابایت ارسال کنید.”

whatsapp_vs_telegram_tw

البته در این بین پیام‌هایی نیز از طرف کاربران این شبکه‌های اجتماعی ارسال شد. یکی از هواداران شبکه‌های اجتماعی گفت: واتساپ باید بازی‌های خود را در برنامه خود بیشتر کند چرا که تلگرام با امکانات خود 50 سال جلوتر است.

کاربری که طرفدار تلگرام است می‌نویسد: “واتساپ امکان ایجادتم توسط کاربر، حذف پیام بدون اطلاع رسانی، ایموجی ها و برچسب‌های زنده، فضای ذخیره سازی ابری و… را حذف کند چرا که در مقایسه با تلگرام، واتساپ هنوز در سال 2006 است!”

تلگرام در ادامه با شوخ طبعی دیگر پاسخ داد: “ما فقط 50 سال جلوتر هستیم، چون فقط یک عملکرد ماشین زمان را اختراع کرده‌ایم؛ هر چند در آپدیت بعدی آماده انتشار نیست – چرا که هنوز تناقضات زیادی دارد. استیکرها را نمیشه فراموش کرد!”

هر چقدر محدودیت اندازه پرونده در ایمیل فراتر روند، پیامرسان های فوری مانند تلگرام، واتساپ و… نیز امکان آپلود و ارسال پرونده‌های حجیم‌تری را می‌دهند. به عنوان مثال، جیمیل در حال حاضر حداکثر 25 مگابایت را برای پیوست کردن پشتیبانی می‌کند و برای پیوست فایل با حجم بالاتر، از کابران می‌خواهد که سند خود را از طریق گوگل درایو به اشتراک بگذارند.

گفته می‌شود که این اولین بار نیست که تلگرام در مقابل پیامرسان واتساپ که متعلق به فیسبوک است، دست به شوخ طبعی و تمسخر می زند. بنیانگذار تلگرام، پاول دوروف در اوایل سال 2019 نیز واتساپ را به دلیل عدم ارائه ویژگی‌های امنیتی کافی، مورد انتقاد و تمسخر قرار داده بود.

او همچنین واتساپ را به دلیل تداخلات موجود در برنامه‌های واتساپ و سختی استفاده از آن توسط کاربران در سیستم عامل‌های مختلف مورد انتقاد قرار داده بود.

پاول دوروف در پستی که در وبلاگ خود با عنوان: چرا واتساپ هرگز امن نخواهد بود، نوشت: “برنامه واتساپ از تاریخچه مداومی برخوردار است – از رمزگذاری صفر از آغاز انتشار تا جانشینی موضوعات امنیتی – که به طرز عجیبی مناسب اهداف کاربران است. به گذشته که نگاه می‌کنیم، در سفر 10 ساله واتساپ یک روز هم نبوده است که سرویس واتساپ امن باشد!”

ماجرای کشمکش تلگرام و واتساپ به اینجا ختم نخواهد شد و تا سال‌ها ادامه خواهد داشت و هر کدام درصدد کاهش میزان نفوذ رقیب در بازار پیامرسان ها خواهند بود.

سخن آخر

whatsapp vs telegram

در هر صورت با توئیت ها و نوشته‌های رد و بدل شده بین دو غول پیامرسانی دنیا یعنی تلگرام و واتساپ به این موضوع پی می‌بریم که اصلی‌ترین تمرکز این رقبا بر روی افزایش امکانات و امنیت کاربران خود است و می‌توان خوشحال بود که پیامرسان ها در آپدیت‌های خود به این موضوعات توجه ویژه‌ای دارند.

همچنین این دو پیامرسان بر روی بستر رایانش ابری فعالیت می‌کنند و همین موضوع نشان از مهاجرت اکثر کمپانی‌ها و کسب و کارهای بزرگ و متوسط به سمت سرورهای ابری دارد. هر کسب و کاری که می‌خواهد خود را توسعه دهد، باید وارد این عرصه نوظهور شود و از مزایای بسیار آن بهره مند گردد.

سایت پشتیبان مجموعه‌ای از راهکارها، نرم افزارها و سرورهای مبتنی بر جدیدترین تکنولوژی رایانش ابری است که مشکل نگهداری، امنیت و انتشار فایل‌ها را به صورت محدود و نامحدود برطرف کرده است. اگر سایت، شبکه یا پیامرسانی را طراحی کرده‌اید، بهترین انتخاب برای میزبانی، استفاده از خدمات اختصاصی ابری پشتیبان است.