چالش زیرساخت و انتشار در ویدیو مارکتینگ

چالش زیرساخت و انتشار در ویدیو مارکتینگ

برای پیاده‌سازی کمپین ویدیو مارکتینگ ،  در کنار فکر و برنامه‌ریزی برای تولید محتوا و ساخت ویدیوها، حتما باید برای زیرساخت و روش انتشار ویدیوهایتان هم فکر و برنامه‌ریزی کنید. در این مقاله می‌خواهیم چالش‌های زیرساخت و انتشار در کمپین‌های ویدیو مارکتینگ را بررسی کنیم. سوال‌هایی که شاید در ابتدای  برنامه‌ریزی برای بازاریابی ویدیویی به آنها فکر نکنید.  ولی به همان اندازه‌ی محتوای ویدیوها مهم هستند.

کدام بستر برای انتشار ویدیوهای شما مناسب‌تر است؟ ویدیوی شما برروی پلتفرم‌های ویدیویی منتشر شود یا برروی وب‌سایت خودتان؟  فقط می‌خواهید ویدیوی شما دیده شود یا می‌خواهید رفتار و واکنش کاربران را هم رصد کنید؟ بعد از تماشای ویدیو چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا می‌خواهید رفتار مخاطب پس از تماشای ویدیو بررسی کنید؟ آیا با ویدیو مارکتینگ می توانید سئو وب سایت خود را هم ارتقا دهید؟ اثرگذاری و جذب مخاطب ویدیوی شما تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد؟ آیا ممکن است نیاز به بروزرسانی باشد و بخواهید ویدیوی دیگری جایگزین آن بکنید ؟

ویدیو مارکتینگ “خوب” چیست؟

تقریبا همه می‌دانیم ویدیو مارکتینگ چیست. تعریف ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی خیلی ساده است. ویدیو مارکتینگ یعنی جذب مشتری و مخاطب از طریق محتوای ویدیویی. دلیل محبوبیت این روش علاقه بیشتر مخاطبان به تماشای ویدیو است. اقبال بیشتر کاربران به دیدن ویدیوهای جذاب و نرخ تبدیل بالایی که بازاریابان معمولا از این روش مارکتینگ دریافت می‌کنند، برخی جنبه‌های مهم و کلیدی در این روش بازاریابی محتوا را پوشانده است.

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ خیلی ساده به ما پیشنهاد می‌دهد که ویدیوی جذابی با فلان محتوای مشخص تولید و در شبکه های اجتماعی منتشر کنیم. اکثرا با این روش بازخورد خیلی بیشتری در مقایسه با کانال‌های دیگر جذب مشتری می‌گیرید. و مثل هر کانال جذب مشتری اگر بر آن پافشاری کنید احتمالا بازدهی خوبی برای شما خواهد داشت.

اما من برای شما تاسف خواهم خورد چراکه شما از همه ی ظرفیت های ویدیو مارکتینگ استفاده نکرده‌اید.  ویدیوهای شما تنها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است و ممکن است پس از مدتی که بودجه تبلیغاتی شما به پایان رسید، محتوای تولید شده‌ی شما بی مصرف به نظر برسد.

به یک نکته مهم توجه کنید. ارزش مهم و بزرگ بازاریابی محتوایی، ماندگاری و پایداری آن در جذب مخاطب است.  به این معنی که با توجه به بستری که آن را منتشر می‌کنید، می‌تواند همیشه مخاطبان را به سمت شما هدایت کند.

از نظر من محتوایی خوب است که قابلیت جذب مخاطب را در طول زمان حفظ کند و این ویژگی فراتر از خود محتوا، بسیار به نحوه انتشار آن بستگی  دارد. این به استراتژی  بازاریابی شما بستگی دارد که از تولید محتوا چه نتیجه ای می‌خواهید بگیرید. اما باید در نظر داشته باشید، اگر محتوای مفیدی تولید کرده‌اید و بر روی یک زیر ساخت مطمئن آن را منتشر کرده باشید، بدون هزینه‌های اضافه و به صورت دائمی مخاطب را به سمتی که شما می‌خواید و برای آن برنامه ریخته اید جلب می‌کند.

بستری که محتوا را بر روی آن منتشر می‌کنید باید این قابلیت را داشته باشد که میزان ورودی و استقبال و بازخورد مخاطبان را به صورت پیوسته رصد کند(کنترل نرخ تبدیل). باید بتوانید همیشه مخاطبان خود را به آن ارجاع دهید(لینک سازی بیشتر). همچنین باید بتوانید از این ارجاع دادن هم سود کنید(ارتقا سئو).

بررسی روش های مرسوم انتشار ویدیو در کمپین های ویدیو مارکتینگ

برای این که زودتر به نتیجه برسیم و پرحرفی هم نکرده باشم بیایید یکی‌یکی روش‌های مرسوم انتشار ویدیو را بررسی کنیم. این بررسی را بدون توجه به محتوای ویدیوی شما انجام می‌دهم تا همه‌ی این روش ها را به همراه مزایا و معایب آنها مرور کنیم. در نهایت این خود شما هستید که با توجه به استراتژی ویدیو مارکتینگ تان و محتوای ویدیوها ، تصمیم نهایی را خواهید گرفت.

انتشار ویدیو در شبکه های اجتماعی: فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، واین و غیره به شما اجازه می‌دهند ویدیوهای خود را به رایگان آپلود کنید. با پرداخت کمی هزینه می‌توانید ویدیو خود را پروموت کنید تا کاربران بیشتری آن را ببینند. اگر از ویدیو شما استقبال خوبی شود و لایک یا نمایش بیشتری بگیرد این شبکه‌ها ویدیو شما را به کاربران بیشتری نشان خواهندداد.

چه امکاناتی دارید؟

  • یک زیرساخت مطمئن و تقریبا رایگان دارید.
  • می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای اندک ویدیوی خود را به مخاطبان بیشتری نمایش دهید.
  • به صورت خیلی جزیی می‌توانید آنالیز ویدیوی خود را مشاهده کنید.

چه چیزی بدست خواهید آورد؟

  • برند یا نام شما حتی توسط کاربرانی که مخاطب شما نبوده‌اند شناخته خواهد شد(برند سازی).
  • برای شبکه های اجتماعی تان دنبال کننده جذب می‌کنید(فالوئر بیشتر).

چه چیزی از دست می‌دهید یا معایب این روش چیست؟

  • بعضی از این شبکه‌ها امکان لینک دادن به وب‌سایت شما را ندارند.
  • امکان تغییر یا بروزرسانی در محتوای تولید شده را ندارید.
  • کنترلی برای ساخت کال تو اکشن‌های جذاب ندارید.
  • از ابزار و نرم‌افزارهای آنالیز نمی‌توانید استفاده کنید یا بسیار محدود اند.
  • همواره باید در حال تولید محتوای جدید و هزینه برای پروموت کردن ویدیوها باشید. چون با اتمام بودجه یا توقف تولید محتوای جدید فراموش خواهید شد.
  • تقریبا همه‌ی این شبکه های اجتماعی در ایران قابل دسترس نیستند.

انتشار ویدیو در پلتفرم‌های ویدیویی : یوتیوب یا نسخه‌ی وطنی آن، آپارات، و سرویس‌های مشابه، پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو هستند. شما می‌توانید ویدیوهای کمپین ویدیو مارکتینگ خود را در این پلتفرم‌ها منتشر کنید.

در یوتوب یا آپارات می‌توانید کانال اختصاصی خود را داشته باشید. یوتیوب و به تازگی آپارات برای پخش ویدیو‌ها، تحت شرایطی، به شما پول هم پرداخت می‌کنند. همچنین به خاطر سازگاری ذاتی این پلتفرم‌ها با موتورهای جستجو در صورت رعایت نکاتی اندک توسط شما به راحتی می‌توانید در موتورهای جستو هم ویدیوی خود را در رتبه های بالا ببینید.

همچنین این شبکه‌ها به شما این اجازه را می‌دهند که ویدیوها را در وب سایت خودتان هم قرار دهید بدین ترتیب ویدیو بر روی پلتفرم مذکور پخش (استریم) می‌شود ولی در وب سایت شما در دسترس مخاطبان سایت شما نیز می باشد.

چه امکاناتی دارید؟

  • میتوانید بابت تماشای ویدیوهایتان پول دریافت کنید.
  • معمولا بدون تلاش خاصی در کلمات کلیدی مورد نظرتان در نتایج جستجو ظاهر خواهید شد. (مخصوصا اگر محتوای واقعا مفیدی تولید کرده باشید)
  • میتوانید به وب‌سایت و یا صفحه لندینگ مورد نظرتان لینک بدهید.
  • میتوانید کانال مخصوص به خودتان را داشته باشید و همه‌ی ویدیوهای تان را تحت یک نام منتشر کنید.
  • تقریبا هزینه‌ی خاصی برای انتشار ویدیوها متقبل نخواهید شد.
  • اگر ویدیوها را روی وب‌سایت خودتان قرار دهید، از پهنای وب سایت شما کسر نخواهد شد.
  • می‌توانید پس از قرار دادن ویدیوها روی وب‌سایت تان از ابزارهای آنالیز رفتار کاربران استفاده کنید و باز خورد ویدیوها را بررسی کنید.

چه چیزی به دست خواهید آورد؟

  • چون در یک پلتفرم مرتبط محتوای خود را انتشار می‌دهید، به هر حال، کاربران جدیدی جذب خواهید کرد و بیشتر شناخته خواهید شد. (برند سازی)
  • به صفحات وب سایت و فروشگاه‌تان لینک می‌دهید. (off page SEO)
  • با انتشار ویدیوها در وب‌سایت تان جذابیت و وجه حرفه‌ای بیشتری به وب‌سایت یا فروشگاه خودتان می دهید. (افزایش تعامل کاربر با وب سایت، کاهش بانس ریت و افزایش نرخ تبدیل)
  • هزینه ای بابت زیرساخت و درگیری با ترافیک ناگهانی کاربران نخواهید داشت. همه ی این دردسرها را پلتفرم مذکور به جای شما پذیرا خواهد بود.

چه چیزی از دست می‌دهید یا معایب این روش چیست؟

  • واقعیت انکار کردنی نیست! در این روش شما در حال تولید محتوا برای یک کسب و کار دیگر هستید. اگر این کار برای شما منافعی دارد برای پلتفرم مذکور خیلی بیشتر منفعت به همراه می‌آورد.
  • محتوای ویدیویی شما در یک وب‌سایت با قوانین ثابت و مشخص منتشر می‌شود و شما ناچار هستید همه‌ی شرایط و قوانین آن پلتفرم را بپذیرید.
  • معمولا منافعی بابت تبلیغات موجود در پلتفرم نصیب شما نمی‌شود و خودتان هم هیچ کنترلی برای نمایش تبلیغات ندارید. (شرایط در یوتیوب کمی متفاوت و به نفع شماست)
  • امکان تغییر یا بروزرسانی در محتوای تولید شده را ندارید.
  • بزرگ ترین پلتفرم ویدیویی دنیا، در کشور ما دردسترس نیست! جایگزین ایرانی آن هم هنوز چنگی به دل نمی‌زند.
  • در یک پلتفرم عمومی شما در کنار همکاران و رقیبان تان قرار می‌گیرید و مدام با آنها مقایسه خواهید شد. شاید این یک عیب یا نقص برای این روش انتشار نباشد اما به هر حال من یکی که هیچ وقت از رقیب‌هایم خوشم نیامده و چشم دیدنشان را ندارم.

انتشار ویدیو در وب سایت خودتان : با انتشار ویدیو در وب سایت خودتان تقریبا از همه ی معایب دو روش قبلی رها خواهید شد. همین‌طور تمام مزایای دو روش دیگر را خواهید داشت به جز یک مورد. با انتشار ویدیو در وب سایت خودتان هزینه‌ی باند و زیرساخت مورد نیاز برای انتشار ویدیو بر عهده خود شما خواهد بود. این‌که این هزینه چقدر خواهد بود و آیا برخورداری از همه‌ی مزایای انتشار ویدیو در وب‌سایت خودتان ارزش این هزینه را خواهد داشت به خود شما بستگی دارد.

در صورتی که ویدیوی شما قرار است در مدت کوتاهی تعداد بازدید زیادی را جذب کند بدون هیچ گونه بررسی از امکانات وب سایت شما اکیدا توصیه می‌کنم آن را روی وب سایت خودتان منتشر نکنید!  یا حداقل تا پیش از پایان این مقاله این کار را نکنید.  اگر قرار است محتوای شما سریال “بازی تاج و تخت” باشد برای انتشار آن به یک  شبکه “HBO” نیاز دارید.

چه امکاناتی دارید؟

  • می‌توانید بابت تماشای ویدیو ها از کاربران هزینه دریافت کنید یا حق عضویت بفروشید.
  • می‌توانید برای دیدن ویدیوهای بیشتر و موارد مشابه درخواست کنید کاربران مشخصات تماس خود را به شما بدهند.
  • فعالیت و خواسته‌های کاربران و باز خورد آن ها را با ابزارهای آنالیز آنلاین رصد و ذخیره می‌کنید.

چه چیزی به دست خواهید آورد؟

  • محدودیت‌ها و قوانین یک پلتفرم عمومی را نخواهیدداشت.
  • همه‌ی منافع تبلیغات بین ویدیو یا بستر انتشار ویدیو متعلق به خود شماست.
  • با انتشار ویدیوها در وب‌سایت‌تان جذابیت و وجه حرفه‌ای بیشتری به وب‌سایت یا فروشگاه خودتان می دهید.
  • همیشه می‌توانید به محتوای ویدیویی‌تان ارجاع دهید یا محتوای آنها را تغییر دهید.
  • همه ی ورودی موتورهای جستجو برای وب‌سایت شما خواهد بود. به شرطی که اصول بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) را در وب‌سایت‌تان به خوبی رعایت کنید. اگر این موارد را رعایت کنید و به کیفیت محتوای تولیدی‌تان ایمان داشته باشید، تفاوتی بین وب سایت شما و یوتیوب در قرار گرفتن در نتایج جستجو نخواهد بود.

چه چیزی از دست می‌دهید یا معایب این روش چیست؟

انتشار ویدیو برروی وب‌سایت شما هیچ عیبی ندارد به شرطی که حاضر باشید هزینه ی آن را پرداخت کنید!

هر بار که کاربری ویدیو شما را تماشا می‌کند منابع زیرساخت وب‌سایت شما درگیر خواهد بود. پهنای باند و منابع سرور میزبان چیزهایی است که شما هزینه‌ی زیادی برای آنها پرداخت می‌کنید.  باید متوجه باشید که این هزینه‌ها در ویدیو مارکتینگ با مخاطب انبوه، بسیار زیاد خواهد بود. راه‌کار ساده، استفاده از پلتفرم های ویدیویی و انتشار ویدیو در وب‌سایت خودتان است. ولی بازهم ویدیوی شما به صورت عمومی در  پلتفرم قرار می‌گیرد و شما کنترلی برای پیاده کردن روش‌های بازاریابی بیشتر نخواهید داشت.

راهکار بهتر و مفید تر انتشار ویدیو برروی یک زیر ساخت مطمئن با هزینه‌ی بسیار پایین تر از سرویس میزبانی وب‌سایت اصلی‌تان است. زیرساختی که به پشتوانه فناوری منابع بینهایت نا محدود دارد.

چنین سرویسی سراغ دارید ؟

ویدیو مارکتینگ با کمک زیرساخت ابری پشتیبان

چالش بزرگ انتشار ویدیو در وب‌سایت خودتان، منابع محدود سرویس میزبانی است که در اختیار دارید. برای این کار حتما به یک کمک مطمئن نیاز دارید. فناوری رایانش ابری و سرورهای ابری واقعی منابع نامحدود و هزینه ی بسیار کمی دارند. سرویس ذخیره‌ساز ابری پشتیبان بر روی یک زیرساخت ابری با منابع بی نهایت پیاده سازی شده است. بخش مدیرت فایل قوی دارد. برخلاف هاست‌های دانلود مرسوم که امنیت کمی دارند و مدیریت فایل‌ها فقط از طریق نرم افزار‌ها و پروتوکل FTP انجام می‌شود. پشتیبان هم رابط کاربری زیبا و کاربردی دارد و هم امکان لینک امن و مخفی را در کنار لینک مستقیم پر سرعت در اختیار شما قرار می‌دهد.

با شخصی سازی‌هایی که با استفاده از API پشتیبان انجام می‌دهید، می‌توانید بهترین بازخورد را در کمپین های ویدیو مارکتینگ خود داشته باشید.

با استفاده از پشتیبان نگران بازدید زیاد و ناگهانی از ویدیوهای کمپین ویدیو مارکتینگ‌تان نخواهید بود.

همچنین در پشتیبان به همان اندازه که مصرف می‌کنید برای فضا و پهنای باند و منابع دیگر پرداخت خواهید کرد.

به راحتی ویدیوی خود را در ذخیره‌ساز ابری پشتیبان آپلود کنید و در وب‌سایت‌تان منتشر کنید. هم محل انتشار ویدیو وب‌سایت شما خواهد بود و هم لینک مستقیم ویدیو دامنه‌ی اختصاصی خود شماست که در پشتیبان تنطیم کرده اید. بنابراین هر بازدیدی که تماشای ویدیو شما از موتور های جستجو و در هنگام کمپین شما می‌گیرد ارزش و رتبه‌بندی وب‌سایت شما را بالا تر می‌برد.

شما برای انتشار محتوا نیاز به پشتیبان دارید. فضای ذخیره سازی پشتیبان پارتیشن‌های نامحدودی در اختیار شما می‌گذارد.  بر روی هر پارتیشن، می‌توانید زیردامنه‌ی خودتان را تنظیم کنید. بنابراین محتوایی که روی سرورهای پشتیبان منتشر می‌کنید در واقع از روی وب‌سایت خودتان منتشر می‌شود . و اگر محتوای مفیدی تولید کرده باشید صفحه نتایج گوگل کاربران را به وب‌سایت شما هدایت می‌کند.

اگر استراتژی کسب‌وکارتان بر پایه بازایابی محتوا و ویدیو مارکتینگ می‌باشد، پشتیبان ، پشتیبان مطمئن کسب و کار شما خواهد بود. همین حالا در پشتیبان ثبت نام کنید و فضای ابری مناسب با حجم فایل های خود را انتخاب کرده و ایجاد کنید.

نتیجه گیری : شخصا ارزش بازاریابی محتوایی را در تولید محتوای مفید و باارزش و انتشار آن به‌صورتی که دارای اثرات ماندگار و دائمی برای کسب و کار باشد، می‌دانم. روش‌های انتشار دیگری هم وجود دارند، مثلا انتشار ویدیو در اپلیکیشن‌های مختلف، تبلیغات در پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو، تبلیغات شبکه‌های تلویزیونی و سینماها. بازرچه‌ها و مجتمع‌های خرید. بیلبردهای تلویزیونی و غیره … . هرکدام از این روش‌ها هزینه‌ی زیادی برای انتشار به شما تحمیل می‌کنند.  بازخورد آنها هم هرقدر خوب و زیاد باشد، (که معمولا هست) پس از اتمام بودجه‌ی شما هیچ اثری از آنها نخواهید یافت.

برای آن که محتوای شما همیشه در دسترس باشد و همیشه بتوانید به آن رجوع کنید آن را در پلتفرم های معتبر ویدیویی و وب‌سایت خودتان منتشر کنید. در این صورت دست شما باز خواهد بود تا انواع روش های مارکتینگ را در کمپین ویدیو مارکتینگ خود بکار بگیرید.

و در نهایت از انتشار ویدیو در وب‎سایت خودتان نهراسید. پشتیبان یک همکار خوب و یک زیرساخت مطمئن برای انتشار و پخش (استریم) ویدیو‌های شما در وب‌سایت خودتان است.