مدیر خاورمیانه مایکروسافت: همه به سراغ فضای ابری می‌روند

microsoft middle east

سامر ابولطیف مدیر جدید شرکت مایکروسافت در منطقه خاورمیانه، فضای ابری و خدمات ابری را به دلیل رشد سریع جمعیتی از جوانان خلاق با ایده‌های متفاوت، یک بازار در حال توسعه و مهم برای مایکروسافت خواند و تأکید دارد که تمرکز این شرکت به سمت فضای ابری و امنیت خواهد رفت.

ابولطیف در اواخر ماه فوریه سال 2017 به عنوان مدیر مایکروسافت در منطقه خاورمیانه و آفریقا معرفی شد و مقر اصلی دفتر وی در دبی است. وی از سال 2004 در سمت مدیرکل منطقه‌ای مایکروسافت گلف فعالیت می‌کرد.

شرکت مایکروسافت در تبلیغات خود، تجربه قبلی ابولطیف در همکاری با دولت‌ها، ارائه دهندگان آموزش و مشاغل کوچک در “برنامه تحول دیجیتال منطقه” را برجسته می‌کرد. در ادامه مطلب نقش مایکروسافت در منطقه و برداشت‌های ابولطیف از صحنه فناوری منطقه را بیان خواهیم کرد.

اولویت‌های تجاری

microsoft middle east

MEA (منطقه خاورمیانه و آفریقا) یک بازار کلیدی و مهم برای مایکروسافت در جهان درحال توسعه است. ابولطیف می‌گوید: تمرکز اصلی شرکت بر روی محاسبات فضای ابری است، منطقه‌ای که بیشترین میزان جذب کاربر در فضای ابری در جهان را دارد.

براساس داده‌های منتشر شده در فهرست جهانی فضای ابری سیسکو در اواخر سال 2016، پیش بینی شده است که میزان ترافیک داده‌های ابری MEA تا پایان این دهه به 440% رشد برسد.

ابولطیف پیش بینی می‌کند که تا سال 2020 حدوداً 95% کل حجم کار در خاورمیانه و آفریقا در بستر خدمات ابری پردازش شود؛ بنابراین محاسبات فضای ابری برای رقابت در تجارت و دیجیتالی شدن شهرها و زیرساخت‌ها، امری اساسی است. با این حال، با داشتن رایانش ابری نیاز به افزایش امنیت نیز وجود دارد.

براساس داده‌های منتشر شده توسط PwC در سال 2016، مشاغل خاورمیانه به طور قابل توجهی بیشتر از میانگین رنج جهانی است. PwC با اشاره به اینکه، بیشتر شرکت‌ها هنوز به اندازه کافی آمادگی لازم برای ورود به این عرصه را ندارند یا حتی خطرات پیش روی آنها را درک نمی‌کنند.

تنها 33% از سازمان‌ها دارای برنامه پاسخگویی به حوادث سایبری هستند. به همین دلیل، ابولطیف می‌گوید: امنیت مهمترین محور مایکروسافت در خاورمیانه است و این شرکت آسیب پذیری منطقه در برابر جرائم سایبری را با اعتماد به مایکروسافت به امنیت سیستم عامل ابری پیوند داده است.

وی می‌افزاید: با محاسبات فضای ابری و امنیت در هسته اصلی شرکت، آن‌ها در تلاش برای کمک به توسعه شهرهای هوشمند و همچنین کمک به پیشرفت اجتماعات و تغییر کارایی شرکت‌ها و بخش عمومی هستند.

مناطق عمده رشد

cloud services

اهمیت استراتژیک این اولویت‌ها طی فعالیتی آشکار شد که توسط مدیرعامل مایکروسافت – ساتیا نادلا – در سال 2016 هنگام بازدید از مصر، ترکیه و دبی برای گفتگو در مورد همکاری و برنامه‌های تحول دیجیتالی کشور انجام شد.

مشارکت مایکروسافت در سراسر منطقه خاورمیانه و آفریقا، از زامبیا و موریس تا مصر و دبی برقرار شده است. بر همین اساس، مدیر خاورمیانه مایکروسافت با تأکید بر نقش هزاره‌ها، تلفن‌های هوشمند، پذیرش خدمات ابری و هدف ملی 2021 امارات (UAE’s National Vision 2021) در این تحول دیجیتالی می‌گوید: “دولت امارات مطمئناً این راه را طی می‌کند زیرا با تحول دیجیتال به صورت آنلاین پیشرفت می‌کند”.

طی گزارشی از Accenture، دولت امارات می‌تواند میزان سود اقتصاد خود را تا سال 2020 حدود 14 میلیارد دلار افزایش دهد. در این میان، مشاغل کوچکتر بیش از 94% بنگاه‌های امارات را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین جای تعجب ندارد که آنها نیز در کانون توجه باشند.

همچنین ابولطیف می‌گوید: برنامه Microsoft BizSpark به نوآوری‌ها و کارآفرینان کشور کمک می‌کند تا به فناوری، نوآوری و دید بازار دسترسی پیدا کنند. وی کشورهای تونس و مراکش را از عمده‌ترین کشورهای مناسب فناوری ابری می‌داند.

نکته ویژه صنعت دیجیتال

microsoft middle east

ابولطیف حمل و نقل هوایی و بخش خرده فروشی را پیشگامان اتخاذ فناوری جدید می‌نامد و این در حالی است که نفت و گاز، دولت، آموزش و پرورش، صنعت پذیرش توریست و ساخت و ساز نیز به سرعت در حال اتخاذ این فناوری دیجیتالی هستند.

به گفته وی، اقتصاد دیجیتالی 4.1% از تولید ناخالص داخلی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است؛ اما وی معتقد است که سرانجام این فناوری جدید ابری به سرعت رشد خواهد کرد؛ در نتیجه برنامه‌هایی مانند برنامه تحول ملی عربستان، قطر ویژن 2030 و مصر ویژن 2030 نیز به سرانجام خواهند رسید.

فناوری‌های دیجیتال در قلب بسیاری از این استراتژی‌ها نهفته است و مدیر خاورمیانه مایکروسافت معتقد است که دیجیتال می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد و جامعه داشته باشد.

وی همچنین معتقد است در کنار پشتیبانی از رشد اقتصادی، اشتغال زایی و افزایش بهره وری در صنعت دیجیتال، می‌تواند تأثیر مثبتی در گنجاندن و کاهش فقر، افزایش دسترسی و کیفیت خدمات درمانی و آموزشی داشته باشد.

نگاه به آینده

microsoft middle east

از نظر پیشرفت، ابولطیف اذعان می‌کند که وقتی بحث قانون حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها می‌شود، گاهی اوقات  منطقه خاورمیانه و آفریقا برای اجرای اصلاحات آهسته است. وی اظهار داشت، این کندی می‌تواند نوآوری و جریان آزاد اطلاعات را خنثی کند، گرچه معتقد است که محیط فناوری به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد.