ابر هیبریدی Hybrid Cloud چیست؟

ابر هیبریدی ترکیبی از یک یا چند ابر عمومی و خصوصی است. یک ابر هیبریدی مجموعه‌ای از منابع مجازی است. این منابع از سخت‌افزارهایی نیرو می‌گیرد که مالکیت و مدیریت و سازمان دهی آنها بر عهده یک شرکت ثالث است. منابع در ابر هیبریدی در  اختیار یک مشتری و به صورت اختصاصی شده قرار می‌گیرد. این منابع رایانشی و ذخیره‌سازی با واسطه یک رابط کاربری self service به صورت اتوماتیک مهیا و تخصیص داده می‌شوند.

ابر عمومی و ابر خصوصی که ساختار هیبریدی را تشکیل می‌دهند، موجودیت‌های مستقل از هم دارند اما جابه‌جایی بین آنها از طریق API  کدگذاری شده به آسانی صورت می‌گیرد.

نکته مهم در معماری ابرهیبریدی آن است که ابر خصوصی و ابر عمومی دو بخش جدا و مستقل از هم هستند. بنابراین سازمان‌ها می‌توانند ذخیره‌سازی داده‌ها و پردازش‌های محرمانه خود را در ابر خصوصی مدیریت کنند. در عین حال  این امکان را نیز داشته باشند که از ذخیره سازی و قدرت پردازش ابر عمومی استفاده کنند. این قابلیت اما فقط در مدت کوتاهی وجود دارد چراکه  داده ها  به صورت بلندمدت در قسمت ابر عمومی نگه‌داری نمی‌شود.

باید بدانیم که با وصل کردن هر سرور جداگانه‌ای به ابر عمومی نمی‌توانیم یک سیستم هیبریدی بسازیم. ساختار ابر خصوصی باید بتواند سرویس‌های ابری را اجرا کند.

ابر هیبریدی چگونه کار می‌کند؟

توانایی تبادل (Interoperability) پایه‌ی بنیادی در ابر هیبریدی است. بدون آن ابر عمومی و ابر خصوصی می‌توانند مستقل از هم وجود داشته باشند اما ابر هیبریدی محسوب نمی‌شوند. حتی اگر توسط یک شرکت یا سازمان استفاده شوند. ابر های هیبریدی نقاط اتصال چندگانه ای را شامل می‌شوند و سرویس‌های نرم‌افزاری که در هسته ترکیب شده اند به منابع ، سیستم عامل و اپلیکیشن ها اجازه می‌دهند در محیط جا به جا شوند.

ابزارهای مدیریت ابری برای شما پلترفرم‌های یک پارچه ای برای مدیریت ابرهای هیبریدی مهیا می‌کنند. بدین‌ترتیب شما را از مدیریت دستی محیط هیبریدی با استفاده از ابزارهای مدیریتی و برنامه ریزی برای پیاده سازی مضاعف و اوپراتور متخصص اضافه رها می‌کنند. این پلتفرم‌های یک پارچه جوهره فناوری‌های پایه را در خود دارند و تسک های مدیریتی را متمرکز می‌کنند تا اوپراتورها و یوزرها بتوانند چرخه حیاط سیستم، خدمات خودکار، اتوماسیون، اجرای سیاست‌ها و هزینه‌ها را در هنگام استقرار سرویس‌ها کنترل کنند.

ابر خصوصی ، فراتر از مجازی‌سازی، به سادگی مقیاس پذیری را برای شما به ارمغان میاورد تا دسترسی شما به منابع مورد نیاز در لحظه رخ دهد. در ابر عمومی این مقیاس پذیری به بی‌نهایت متمایل می‌شود و شما به مجموعه لایتناهی از منابع دسترسی دارید. هنگامی که هر دوی این توزیع ها را در یک معماری ابر هیبریدی بکار بگیرید به معنای واقعی کلمه بر فراز ابرها پرواز خواهیدکرد.

پارتیشن هیبریدی پشتیبان
نمایی از آنچه در سرویس ابر هیبریدی فضای ابری پشتیبان اتفاق می افتد را در این تصویر می‌بینید. کاربری که با استفاده از «کوهستان ابری پشتیبان» ابر خصوصی خود را پیاده سازی کرده است با استفاده از خاصیت هیبرید بخش‌های کم اهمینت تر یا سنگین تر پردازش و workload های بزرگ خود را در فضای ابری عمومی و خارج از ابر خصوصی خود انجام می‌دهد بنابراین نیازی به هزینه‌ی اضافه برای افزایش مقیاس در ابرخصوصی خود ندارد.
نگرانی های امنیتی در ابر هیبریدی

تفاوتی ندارد از چه محیطی استفاده شود، دغدغه‌های امنیتی همیشه برای مشتریان اختصاصی در اولویت هستند. ابر هیبریدی پاسخ مناسبی به نیازهای امنیتی است. در این مدل معماری ابری، سازمان یا شرکت، خود تصمیم می‌گیرد با توجه به نگرانی‌ها و سیاست‌های امنیتی، داده‌ها در چه بخشی ذخیره‌سازی شوند و پردازش‌ها در کدام محیط انجام شود. هرچند که در این مدل نیز احتمال بسیار کمی وجود دارد که کسی بتواند کنترل آن را از راه دور به دست گرفته و به امنیت داده‌های موجود در آن خدشه وارد کند اما این خطری است که نه‌تنها در ابر هیبریدی بلکه در تمام ارتباطات شبکه‌ای وجود دارد.

با ابر هیبریدی می‌توانید تمام و کمال صاحب ابر خصوصی خود باشید.  و در عین حال از امکانات نامحدود رایانش ابر عمومی بهره ببرید.  داده‌های شما تحت استاندارد امنیتی شما در ابر خصوصی سازمان‌تان نگهداری و پردازش خواهد شد و در صورت نیاز تحت پروتکل‌های کاملا امن و کدگذاری شده برای پردازش‌های سنگین‌تر، از امکانات یک ابر عمومی استفاده خواهید کرد.