شروع به کار با پارتیشن S3 Minio

minio چیست؟ #

اطلاعات دسترسی پارتیشن S3 minIO #

پس از ساختن پارتیشن S3 minIO و دریافت ایمیل اطلاع رسانی وارد داشبورد پشتیبان شده و در صفحه خانه داشبورد در وسط صفحه به سربرگ پارتیشن S3 بروید و روی منوی سه نقطه سمت چپ کارت پارتیشن کلیک کنید تا وارد بخش تنظیمات پارتیشن شوید. در سربرگ اطلاع دسترسی و سربرگ آدرس ها اطلاع دسترسی پارتیشن s3 خود را مشاهده خواهید کرد.

این مشخصات برای اتصال به آبجکت استوریج در اختیار شما قرار خواهد داشت.

کلید دسترسی (Access Key ID)

کلید خصوصی (Secret Access Key)

اندپوینت S3 (یک نام دامنه تایید شده برای فضای ابری شما یا FQDM)

نام  Bucket (که پس از ساخت پارتیشن به هر تعداد که نیازداشته باشید در پارتیشن ایجاد می‌کنید)

کلید دسترسی و کلید خصوصی مانند نام کاربری و رمز عبور پارتیشن S3 هستند و باید به خوبی از آنها محافظت کنید و در اختیار دیگران قرار ندهید.

اندپوینت S3 همان آدرس و موقعیت مکانی سرور شماست. با ورود آدرس اندپوینت پارتیشن S3 پشتیبان خود در مرورگروب به پنل وب S3 پشتیبان (MinIO)  دسترسی خواهید داشت و می‌توانید باکت‌های خود را ایجاد کنید و policy یا حق دسترسی‌های به باکت‌ها را تعریف کنید.

باکت (Bucket) اصطلاحی است که در Object Storage و ساختار S3 رواج دارد. همان ظرف ذخیره سازی شماست. شما می‌توانید به هر تعداد که بخواهید Bucket در پارتیشن S3 خود بسازید.توجه داشته باشید که باکت ها را میتونید درد اشبورد پشتیبان یا کنسول minio ایجاد کنید. در داشبورد پشتیبان همچنین میتونید فایل ها و باکت های داخل پارتیشن را مشاهده و مرور کنید ولی برای مدیریت پارتیشن s3 minio از طریق وب بهتر است از کنسول minio استفاده کنید. کاربران حرفه ای تر از کلاینت های دیگری مثل mc برای تعامل می توانند اسفاده کنند.

تنظیم دامنه روی پارتیشن S3 Minio #

بر روی پارتیشن S3 minio میتوانید دامنه/زیردامنه خودتان را تنظیم کنید. با این کار همزمان با آدرس اندپوینت پیشفرض دامنه ی مورد نظر شما هم به عنوان آدرس اندپوینت مرجع دسترسی به فضای ابری پارتیشن S3 خواهد بود. برای این کار کافیست یک رکرود Cname برای زیردامنه موردنظر خود در سروس DNS دامنه اصلی یا مقدار cname.m5.poshtiban.com ایجاد کنید. پس از اجیاد رکورد کافیست زیردامن تان را به بخش پشتیبانی از طریق بخش ارسال تیکت اطلاع دهید.

کنسول minIO #

کلاینت minIO یا mc #

برای استفاده از تمامی امکانات پارتیشن S3 و همچنین برای استفاده روی سرور و سیستم عامل های مختلف برای ذخیره سازی نیاز هست ه کلاینت MinIO را نصب کنید.

نصب کلاینت MinIO

نصب روی GNU/Linux

لینک دانلود :

PlatformArchitectureURL
GNU/Linux64-bit Intelhttps://dl.min.io/client/mc/release/linux-amd64/mc
64-bit PPChttps://dl.min.io/client/mc/release/linux-ppc64le/mc
wget https://dl.min.io/client/mc/release/linux-amd64/mc
chmod +x mc
./mc --help

نصب روی Microsoft Windows

لینک دانلود :

PlatformArchitectureURL
Microsoft Windows64-bit Intelhttps://dl.min.io/client/mc/release/windows-amd64/mc.exe
mc.exe --help

برای کانفیگ اطلاعات دسترسی پارتیشن S3 اطلاعات دسترسی را باید در فایل کانفیگ کلاینت MinIO وارد کنید.

دسترسی به فایل کانفیگ :

~/.mc/config.json

دستور کانفیگ اتصال به پارتیشن S3:

mc alias set <ALIAS> <YOUR-S3-ENDPOINT> <YOUR-ACCESS-KEY> <YOUR-SECRET-KEY> --api <API-SIGNATURE> --path <BUCKET-LOOKUP-TYPE>

مستندات کامل کلاینت MinIO را در اینجا مشاهده کنید.

راهنمای تصویری نصب کلاینت minIO یا mc #